Vi mennesker er destruktive af natur og en af de brancher, der historisk set har taget hårdt på miljøet, er kaffebranchen. Det er den italienske kaffegigant Lavazza særdeles opmærksomme på, og med en eksklusiv kalender, sætter de med en række storslåede naturkunstværker, rundt omkring i verden, fokus på bæredygtighed.
Kalenderen er en årligt tilbagevendende begivenhed, der startede som et kunstprojekt tilbage i 1993 og som siden 2015 har været brugt til at formidle virksomhedens engagement inden for bæredygtig udvikling.
FN’s miljøprogram, UNEP, har hjulpet Lavazza med at udvælge seks steder i verden, hvor menneskets indgriben haft en positiv effekt på miljøet, her i blandt Huila i Colombia og Ouarzazate i Marokko.
Huila, Colombia: ’Take Care for Future’ stod kunstneren Saype bag. Kunstværket forestiller den lokale pige, Maria Paula, der liggende på en eng beskytter en kaffebusk med sine hænder som symbol på, at de næste generationer har ansvar for beskyttelse af vores planet. Maleriet blev skabt ved hjælp af gitter-metoden, som Renæssancekunstnere Leonardo Da Vinci brugte, hvor et billede deles ind i små gitre og derefter genskabes på jorden baseret på større gitre. Kunstværket tog seks dage at lave, målte 8.000 kvadratmeter og blev skabt af vand og 100% nedbrydelige materialer, som kunstneren selv blandede til naturmaling.
Ouarzazate, Marokko: ’Perpetual Flow’ stod kunstneren Gerada bag. Kunstværket forestiller to hænder, med vand løbende ned gennem fingrene i en uendelig strøm. Værket symboliser vigtigheden i at genanvende vand, som i Quarzazate vil betyde, at der kan skabes et grønt bælte omkring byen, som vil beskytte mod sandstorme. Kunstværket strakte sig over et enormt område på 37.500 kvm (knap 10 fodboldbaner). Kun udstyret med en rive fordelte kunstneren sten, 36 ton mørkt grus og vegetabilsk olie til et imponerende kunstværk midt i naturen.
Det er den verdenskendte naturfotograf Ami Vitale (National Geographic Magazine), der har fotograferet bæredygtige naturkunstværker i Europa, Sydamerika, Afrika og Asien under overskriften ’Good to Earth’. Seks kunstnere har hver især skabt et 100 procent nedbrydeligt kunstværk, der efter fotografering allerede er forsvundet.
Udover at arbejde med bæredygtighed har Lavazza også et tæt forhold til foodservicebranchen, hvor de blandt andet sponserer de danske kokkelandshold, der netop har vundet stribevis af guldmedaljer ved VM i Luxembourg. Du kan læse mere om brugen af kaffe i køkkenet og finde opskriften på jomfruhummertartar med konfiteret kaffedrys, udviklet af Kokkelandsholdets Mads Søndergaard i Food&Drink her.