Intet kan skabe panik på arbejdspladsen, som en kaffemaskine der ikke virker. Dette er en af grundene til at Selecta arbejder på at digitalisere deres kaffemaskiner i samarbejde med producenter, for at opnå større driftssikkerhed og oppetid på deres kaffemaskiner.
Vi lever i en tid hvor digitalisering accelererer på alle fronter. Ethvert apparat, der styres af en computer, bliver tilkoblet internettet og skal kunne fjernkontrolleres. Dette gælder nu også for kaffemaskiner.
Moderne kaffemaskiner styres af et indbygget computersystem, der bruges til at indstille opskrifter, identificere fejlkilder og styre processerne bag at brygge en kop kaffe. Nogle processer er automatiserede, men de fleste kræver at et menneske først specificerer hvordan kaffemaskinen skal udføre en given opgave. Dette har indtil nu betydet at en tekniker skulle være fysisk tilstede ved maskinen, for at kunne udføre tekniske opgaver. Dette ændres gradvist ved at koble kaffemaskinen til internettet.
2-vejs kommunikation
En kaffemaskine digitaliseres ved at blive tilkoblet internettet. Herved kan der skabes forbindelse til maskinen fra enhver beliggenhed gennem specifikt software. Dette betyder, at leverandører af kaffeløsninger, som Selecta, kan kommunikere med kaffemaskiner på forskellige placeringer gennem en samlet platform på en computer. Denne 2-vejs kommunikation tjener flere formål. Information omkring brug af kaffemaskinen og dens operationelle status gøres let tilgængelig, hvilket gør det muligt at planlægge opfyldning og servicering, samt at forbygge nedbrud. Derudover, kan man ændre på opskrifter og lave opdateringer på kaffemaskinen, gennem den samlede platform.
En digitaliseret kaffemaskine vil fortsat have nogle mekanikker der skal indstilles manuelt, som f.eks. kalibrering. Men den digitale platform udvikler og udvider sig konstant, og inden for den nære fremtid vil man angiveligt komme tættere på komplet fjernkontrol.
Hvad betyder digitalisering som kunde?
Digitalisering af kaffeløsninger har mange fordele for kunderne, der får kaffe fra løsningen hver dag. Den største fordel er at tekniske fejl i højere grad kan forebygges, og at antallet af nedbrud reduceres. Dette bidrager til en markant højere oppetid på kaffemaskinen, og samtidig et mindre tidsforbrug på kaffeløsningen som kunde. Selecta har en forventning om at den digitale forbindelse mellem kundecenter og maskine allerede på kort sigt kan betyde en reduktion i antallet af fejl der kræver udkald af tekniker med op til 20%. Dette skyldes bl.a. at kunden kan guides til nemt at løse mindre komplicerede problemer.
Med en digitaliseret kaffemaskine, får man også mulighed for at tilkoble nyheds-feeds, vejrudsigter, kalendere og grafisk materiale, til display-skærmen på maskinen. Herved får man som kunde mulighed for at tilpasse indtrykket af maskinen, samt at modtage valgte nyheder og informationer direkte på kaffemaskinens skærm.
2-vejs kommunikation mellem kaffemaskinen og Selecta, giver også mulighed for at optimere på kørsel i forbindelse med servicering og teknisk arbejde omkring maskinen. Herved reduceres CO2-udslip markant, og hjælper til at gøre kaffeløsninger fortsat mere bæredygtige.