Fremover kan både kokken på hotellet, slagteren på hovedgaden og delikatesseafdelingen i supermarkedet reklamere for de sundere valg på menuen.
En ændring af reglerne for det grønne Nøglehulsmærke gør det nu muligt at sætte mærket på alle ikke-færdigpakkede fødevarer, der lever op til Nøglehullets krav om indhold af fx fedt, salt, sukker, fibre og fuldkorn. Nøglehullet er Miljø- og Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke, og kan fremover også sidde på frikadellen i supermarkedets delikatesseafdeling, dressingen på buffeten og på tankstationens sandwich med den sprøde salat.
Hidtil har mærket stort set kun kunnet sidde på færdigpakkede fødevarer i supermarkedet. Regelændringen skaber nye muligheder for blandt andet hoteller, spisesteder, tankstationer og detailhandlen, som nu kan reklamere med et endnu større udbud af Nøglehulsmærkede fødevarer.
– Nu bliver det endnu lettere for forbrugerne at finde vej til de sundere alternativer – også når de er på farten. Samtidig får virksomhederne mulighed for at løfte omsætningen dér, hvor vi ved, at det også kan gavne folkesundheden, siger kontorchef Else Molander, Fødevarestyrelsen.