To eksperter mener, at vejen frem for små fødevareproducenter er nærvær over for forbrugere og at være til stede på flere platforme. De fremhæver Skærtoft Mølle som et godt eksempel.
Skærtoft Mølle er en blandt talrige virksomheder, der denne dag har sat en stand op på fødevaremessen Copenhagen Food Fair i Bella Center, men de er også et godt eksempel på det, som fremtidens små fødevarevirksomheder skal kunne. Ifølge Niels Lønborg Brandt, chef for Torvehallerne i København, handler det om at være tilgængelige over for forbrugerne.
– Det er ikke altid muligt for mindre producenter selv at være til stede, men det er helt afgørende at behandle og tage udgangspunkt i nærvær, siger Niels Lønborg Brandt.
– Tag de små stadeholdere hos os: De ved, at det er vigtigt at være på de sociale medier, fordi det skaber en relation forbrugerne ellers ikke kan få, men det flytter ikke noget, hvis man kun gør det. Man er nødt til også selv at være til stede og demonstrere, at produktet kan noget, siger Niels Lønborg Brandt.
Fie Hansen-Hoeck, der er stifter af den digitale afsætningsplatform Fooducer, oplever netop, at nærvær og tilstedeværelse bliver prioriteret hos adskillige af de små og mellemstore fødevarevirksomheder, hun rådgiver.
Både Fie Hansen-Hoeck og Niels Lønborg Brandt fremhæver Skærtoft Mølle som et godt eksempel på en moderne fødevarevirksomhed, der er gode til både digitalt og personligt nærvær.
– De har linkedin, facebook og twitterprofiler, men de har også egen hjemmeside og et nyhedsbrev. Og så blander de sig på messer, markeder og til arrangementer, så der er mange muligheder for at komme tæt på dem, siger Fie Hansen-Hoeck.
Det skriver Foodculture.dk i dag.