FødevareBankens kampagne ’Giv mad og mennesker en chance til’ er i fuld gang. Kampagnen sætter fokus på de tonsvis af mad, der bliver smidt ud, og de mange mennesker, der hver dag savner et godt måltid. FødevareBanken arbejder netop for, at disse to områder får en chance til.
Steen er kampagnens hovedperson. Han er en af de mange socialt udsatte, der hver dag nyder godt af FødevareBankens arbejde. En gang om ugen besøger han nemlig Tingbjerg Menighedspleje i Københavns Nordvestkvarter, der fast modtager overskudsfødevarer fra FødevareBanken. Her får han et godt måltid mad og masser af socialt samvær.
Siden 2010 har Steen været på kontanthjælp, men for nylig har han fået et deltidsarbejde – og en chance til. FødevareBanken forvandler hver dag tonsvis af madspild til millioner af måltider for folk som Steen og for socialt udsatte børn, unge og voksne over hele Danmark. FødevareBankens arbejde er derfor med til at give både mad og mennesker en chance til.
Kampagne i denne uge
Sidste år brugte dygtige og kreative folk fra reklamebureauet Advance deres kompetencer inden for kampagneudvikling kvit og frit til at hjælpe en organisation i kampen mod madspild. Resultatet af dette blev til kampagnen ’Giv mad og mennesker en chance til’, som kører frem til d. 10 november.
Kampagnen har til formål at udbrede kendskabet til FødevareBankens arbejde på bl.a. sociale medier, Arlas mælkekartoner samt i Radio 100 FM.
Mange virksomheder har været interesseret i at bakke op og sprede budskabet fra kampagnen. Jyske Bank har udarbejdet en kampagnefilm til FødevareBanken, der giver er indblik i Steens hverdag. Derudover har FødevareBankens fotograf, Anders Brinckmeyer, taget gode billeder og lavet små film til kampagnen.
Arla stiller tilmed deres mælkekarton til rådighed med information om kampagnen og radiokonkurrencen, mens Flying Tiger Copenhagen, Aarstiderne, Thise, Bell Nordic, FEBA, Unilever og Advance deler FødevareBankens opslag på deres sociale medier. Netto sponserer radiopræmier i form af fem gavekort på 3.000 kr.