Det er blevet mere populært at købe dagligvarer på nettet de seneste år, hvor flere supermarkeder nu leverer direkte til hoveddøren. 23 procent af danskerne har inden for det seneste år købt dagligvarer på nettet, hvilket er en stigning på 14 procent siden 2008. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Netsupermarkedet Nemlig.com er blandt frontløberne og har eksisteret siden 2010, men også de store supermarkeder som Føtex, Rema og Kvickly har åbnet for levering af dagligvarer.
Salget af fødevarer på nettet halter dog langt efter eksempelvis koncert- og teaterbilletter samt tøj og møbler. Her er det næste 75 procent af danskerne, der har købt varer og ydelser på de digitale platforme, skriver Ritzau.
Ikke overraskende er det de yngre forbrugere, der fører an, men også de ældre er kommet med på vognen. 55 procent af de 60-74-årige har således købt varer på nettet inden for de seneste tre måneder, hvilket er en tredobling på ti år, oplyser Danmarks Statistik.
De ældre er dog fortsat den aldersgruppe, som mindst hyppigt bruger computeren eller mobilen, men forskellen i forhold til den yngre del af befolkningen er blevet mindre siden 2008. De 16-19-årige er den aldersgruppe, der for alvor har taget e-handlen til sig, da 82 procent har købt på nettet inden for de seneste tre måneder.