Ferrero-koncernen oplyser i en pressemeddelelse, at virksomheden har købt Nestlé’s amerikanske konfekturevirksomhed for 2,8 mia. dollars. Med i handlen følger 20 amerikanske mærker som Butterfinger, BabyRuth, 100Grand, Raisinets, Wonka og Crunch. Købet gør Ferrero til det tredjestørste konfekturefirma på det amerikanske marked, hvor det i dag er bedst kendt for Tic Tac, Ferrero Rocher, Nutella, Fannie May og Harry London.
Ferrero overtager Nestlés amerikanske produktionsfaciliteter og medarbejdere i Bloomington, Franklin Park og Itasca, Illinois.
Toplederen i familievirksomheden Giovanni Ferrero konkluderer, at købet og de nyligt overtagne mærker fra bl.a. Fannie May sikrer Ferrero et bredere tilbud og spændende nye vækstmuligheder på verdens største konfekturemarked.
– Vi glæder os til at byde det talentfulde team fra Nestlé til Ferrero velkommen og fortsat investere i og vokse alle vores produkter og mærker på dette vigtige strategiske og attraktive marked.
Transaktionen er underlagt sædvanlige betingelser og godkendelser fra konkurrencemyndigheder. En proces der forventes at være tilendebragt i slutningen af marts.
Ferrero blev grundlagt som en familievirksomhed i Alba i Italien i 1946, og er i dag en af de største spillere på det globale chokolade- og konfekturemarked med et samlet salg på over 10 milliarder euro, fordelt på 170 lande og med en arbejdsstyrke på over 30.000 mennesker i 55 lande. Første mærke i USA var Tic Tac, der siden 1969 er blevet et ikon på markedet for “frisk ånde”.