Når der lanceres en ny premiumflaske til kildevand, kun henvendt til foodservicebranchen, er det værd at tage et kig ind bag kulisserne og dykke ned blandt tidens trends, for at finde ud af hvorfor den ikke lanceres bredere. Til dette har vi fået hjælp af livstilsekspert Anne Glad, der på TV er kendt for at tage et kig ind i kendte menneskers køleskabe i programmet ”Kender du typen?”
Der står i dag langt oftere vand på bordet, når danskerne går ud og spiser. I 2016 vækstede vandkategorien generelt med 10 %, og alene i dining-segmentet, på restauranter og caféer blev der solgt omtrent seks millioner liter flaskevand. Blandt danskernes foretrukne mineralvand findes Ramlösa, og det er netop deres nye 33 cl premiumflaske, der har inspireret til denne artikel. Vandflasken sælges kun til HORECA (forkortelse for hoteller, restauranter og kantiner, red.), for at restaurationen har en mulighed for at tilbyde deres kunder en mere eksklusiv oplevelse.
– Vi har været meget opmærksomme på at skabe en flaske, der udstråler den samme grad af kvalitet og premium, som glasflasker gør. Og at produktionen bliver tappet ovre på den anden side af Øresund, sikrer den enkle og rene oplevelse, og desuden betyder det, at produktet ikke skal ud på en lang rejse, før det når de danske forbrugere. På den måde har vi udviklet en flaske, hvor helhedsoplevelsen af produkt, design og miljøvenlighed er helt centralt, fortæller Cecilia Ege Sanning, der er Senior Brand Manager for Ramlösa hos Coca-Cola Danmark.
Tidens trends
Livstilsekspert Anne Glad har hjulpet os med at tage et kig på tidens vandtrends. Hun beretter, at vand, af flere årsager, passer særdeles godt ind i vores tidsånd:
– Da forbrugsfesten ophørte, søgte vi tilbage til det enkle og naturlige liv uden tilsætningsstoffer og en større fokus på sundhed og motion. Ud med de unaturlige sukkerfri og fedtfattige produkter, og ind med de gode naturlige og velsmagende produkter. Der er ingen tvivl; vand er sundt.
Når vi spørger i overskriften, om vand er en guldbruge, er spørgsmålet affødt af en tendens, der læner sig op ad den sundhedsmæssige trend. Oplysninger fra Danmarks Statistik viser nemlig, at danskerne drikker mindre og mindre alkohol, hvilket giver mere plads til vandet på menukortet. Det er langt fra vores selvbillede som Europas alkoholkonger, og overraskende nok, er det de unges forbrug, der falder mest.
– Selvom vi har en anden opfattelse, når vi ser Paradise Hotel og hører om de unges rejser til Sunny Beach, er der altså mange unge der takker nej til alkohol, da det er svært at holde en sund og flot krop når man har tømmermænd, fortæller Anne Glad. Og med det in mente er det måske ikke så overraskende, at der bliver langet mere og mere vand over disken.
Forbrugerne vil betale for kvalitet
Når vi danskere vælger fra menukortet, går vi efter kvalitet, god smag og en unik oplevelse – også når vi vælger vand. Det viser flere forbrugerundersøgelser. Desuden er der en stigende tendens til, at danskerne går op i miljø, når de vælger produkter. Det glæder man sig over hos Ramlösa, for det nordiske brand klarer sig nemlig godt på netop de parametre.
– Vand er en meget konkurrencepræget kategori, så det er vigtigt, at vi rammer det, som kunderne vil have. Fra forbrugeranalyser ved vi, at kvalitet, en unik oplevelse og miljøhensyn er vigtigt for de danske forbrugere. Vi ved også, at Ramlösa klarer sig meget flot på netop de områder, og flere tests af den nye flaske har vist rigtig lovende resultater. Derfor tror vi på, at vores nye premiumflaske vil blive taget godt imod af danskerne, siger Britt Bach Pedersen, der er Ramlösas kommercielle chef i Danmark. Det ses i tidens trends og tendenser, at forbrugeren vil betale for kvalitet og eksklusivitet, mens man risikerer at kunden bliver irriteret over, at skulle betale for vand tappet fra hanen. Herved kommer vi tilbage til, hvorfor Ramlösa lancerer en ny flaske, der kun er henvendt til HORECA-segmentet. Målet er, at skabe et eksklusivt produkt, der giver kunden en følelse af, at man får et produkt, man ikke får, når man spiser hjemme.
Fortæl en historie
Der hviler et vist ansvar på restauratøren, hvis guldet skal findes i mineralvandet.
– Der skal fortælles en historie om, hvorfor produktet er eksklusivt og hvorfor produktet smager bedre, forklarer Anne Glad. I virkeligheden er mineralvand, med eller uden brus, ikke særligt anderledes i forhold til vin og øl. Det vigtigste er blot, at kunden får en følelse af tilfredshed ved at nyde produktet. Dette kan frembringes ved hjælp af at tage et kig på en af de trends, der er mest oppe i tiden i øjeblikket: Lokal mad. I en verden, hvor global opvarmning, storpolitik og smeltende poler fylder meget, er det lettere for os at overskue de lokale produkter. Det er også lettere at identificere den gode smag og fortælle en god historie om oprindelse og lokation, når man står med et håndgribeligt lokalt produkt, og i Ramlösas tilfælde ligger kilderne blot 30 kilometer i fugleflugt fra København. Og når restauratøren nu står med et lokalt og eksklusivt produkt, så kan den flotte indpakning være med til at underbygge hele den gode historie.