Flere og flere har dyrevelfærd for øje, når de køber ind. I Netto, Bilka og føtex er salget af produkter med højeste niveau af dyrevelfærd samlet set steget med 250 millioner kroner i de seneste 2½ år.
Når danskerne går på jagt i køledisken, er det tydeligt, at dyrevelfærd i højere og højere grad er blevet et pejlemærke for mange. Det er budskabet fra Salling Group, der har registreret, at salget af produkter med det højeste niveau af dyrevelfærd er steget med 250 millioner kroner i føtex, Netto og Bilka.
Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Salling Group, kalder det en bemærkelsesværdig udvikling.
– Et øget salg på 250 mio. kr. af en særlig type varer kommer bestemt ikke af sig selv, men det viser, at vores kunder i stor stil prioriterer gode forhold for dyrene. Han forklarer, at produkter med højeste niveau af dyrevelfærd er enten økologiske, fra friland, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse eller har 3-hjerter i Det Statslige Dyrevelfærdsmærke
På vej mod en halv milliard mere dyrevelfærd
Salling Group har sammen med Dyrenes Beskyttelse søsat et storstilet initiativ for dyrevelfærd i dansk detailhandel. Det skal sikre mere dyrevelfærd hos landmænd, i kølediske og indkøbskurve frem mod 2020, og øge omsætningen af varer med højeste dyrevelfærd med en halv milliard kroner frem mod 2020.
– Jeg er pavestolt over, at det er lykkedes med at sætte dyrevelfærd på dagsordenen og få flere danskere til at vælge det gode dyreliv til ved køledisken. Stor ros til Salling Group for det store arbejde og de flotte ambitioner, som er med til at gøre en forskel for mange dyr. Nu kigger vi fremad og ser på, hvordan vi kan være med til at løfte dyrevelfærden for endnu flere dyr, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.
Prisen er en barriere
Både Dyrenes Beskyttelse og Salling Group tror på, at det er muligt at realisere målsætningen om at øge salget af højeste dyrevelfærd, men det kræver, at flere producenter gør dyrevelfærdsprodukter tilgængelige for den almindelige, danske forbruger – både hvad angår pris og udvalg. Udviklingen er i gang, men Jeppe Dahl Jeppesen fra Salling Group pointerer nødvendigheden af, at den fortsætter:
– Vi ser flere og flere producenter, som også får fokus på dyrevelfærden og i stigende grad introducerer nye produkter. Det skal fortsætte, og vi kan se, at kunderne er klar. Prisen er dog fortsat den største barriere for mange kunder. Derfor skal vi have flere varer på markedet, så en endnu større omsætning kan medvirke til lavere priser for forbrugerne, til fordel for både landmænd, dyr og forbrugere, uddyber Jeppe Dahl Jeppesen.