Det klassiske discount-koncept med ganske få varianter af hver enkelt fødevaretype er for alvor på retur i disse år. Blandt andet hos Lidl, der nu har fået yderligere 300 nye produktvarianter på hylderne så man nu har omkring 2.100 varer i sortimentet.
– Vi ser en tendens i dagligvarebranchen på, at discountbutikkerne og supermarkederne nærmer sig hinanden på flere parametre, og det kommer kunderne til gode, fortæller detailekspert og direktør i Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer.
– Tilføjelsen af de nye produkter sker som led i Lidls vision om at blive danskernes foretrukne indkøbssted, forklarer CCO fra Lidl, Mikko Forsström, der dermed næsten gentager den senere tids udmeldinger fra konkurrerende kæder.
– Vi har udvidet vores sortiment for at understrege, at kunderne altid kan få et bredt udvalg i vores butikker. Det skal ikke gøre en forskel, om man foretrækker økologi, gourmet eller den billigste vare – eller gerne vil have produkter, der opfylder alle tre kriterier. Det er muligt for alle at gøre hele sit indkøb i Lidl, og med de nye tilføjelser er der endnu flere kvalitetsprodukter at vælge imellem for kunderne, fortsætter han han og uddyber:
I øjeblikket er der stor innovationsvilje i branchen, og kampen om kurven er intensiveret. Grænserne mellem formaterne bliver mere utydelige, og intet er helligt i kampen om kurven, understreger Dorte Wimmer:
– Der er et skifte i gang i dagligvarebranchen, hvor formaterne udvikles i nye retninger end tidligere, siger hun.
Mikko Forsström er helt enig:
– I Lidl vil vi redefinere dansk discount, og det gør vi ved altid at tilbyde kunderne den bedste kvalitet til den bedste pris og ved fortsat at hæve barren for kvalitet gennem vores private label-produktserier. Vi har over de sidste år også oplevet en stigende interesse for vores egne mærker, både de danske og dem, der introducerer specialiteter fra mange steder i verden.
Dorte Wimmer bekræfter betydningen af private label-produkter:
– Private labels bliver i højere og højere grad brugt til positionering af kæderne i kampen om kunderne.