Et godt emballagedesign skaber interesse, fremhæver produktets egenskaber og er ofte sidste og afgørende mulighed for at påvirke forbrugeren inden køb. Med et nyt unikt design til hver flaske, oplevede yoghurtdrik en markant øgning i salget.
Et samarbejde mellem Immer Digital i Letland og HP’s Indigo division, har skabt helt nye muligheder for digital emballage.
– Digitale emballager er før blevet brugt af brands som Coca-Cola og Nutella, og nu har vi selv set, hvordan mængden af solgte yoghurtdrikke er steget takket være produktets nye visuelle udseende, fortæller direktøren for Immer Group, Irina Miroshnik.
Kortere vej fra ide til produkt
Digital trykning bliver mere og mere populært, bl.a. fordi det sikrer den korteste produktionstid, så producenterne hurtigt kan reagere på ændringer i markedet. Fordelene ved digital trykning gør også, at et nyt produkt kan være på hylderne i løbet af få dage. Dermed undgår man den risiko, der er forbundet med at opbevare store mængder forældet emballage på lager. Det er muligt hurtigt at ændre designet, tekstinformationen eller endda emballagetypen inden for den enkelte ordre, og således sikre den bedste tilpasning til efterspørgslen på markedet og forbrugernes interesse.
Softwaren Mosaic anvender en særlig algoritme til at designe og frembringe flere hundrede tusinde forskellige emballagedesign. Den blev anvendt i en nylig kampagne for en serie af yoghurtdrikken SHAKE. Med fire forskellige smagsvarianter blev hver drik designet med en egen grundfarve. Grundfarven fungerede således som et særligt kendetegn for de forskellige smagsvarianter, og det gjorde det endnu nemmere for forbrugerne at vælge den drik de ønskede.
– Ved at anvende emballage som kommunikationskanal er det muligt at skabe distance til konkurrerende produkter på hylden. Samtidig kan man tilpasse emballagen til en bestemt gruppe af købere eller endda individuelle købere. De nyeste teknologier indeholder helt enestående muligheder for digital trykning samt individuelle muligheder inden for marketing, som tidligere var utænkelige, påpeger Irina Miroshnik.
Hun forklarer at den løsning blev testet af Lettiske Tukuma piens, der er sponsor for mændenes basketballhold i Letland. Under det netop afsluttede basketball-EM kunne forbrugerne købe “Baltais”-proteinyoghurt i emballager med 16 signerede billeder af spillere.
Velsmurt produktion
– Verden har forandret sig drastisk og der stilles større krav til de forskellige brands, så de hurtigt kan reagere på ændringer i forbrugeradfærden. Det er blevet en udfordring for udbydere af trykydelser og folieproducenter, men dem, der tager udfordringen op, vokser helt kolossalt, direktøren for Indigo Division HP Inc., Alon Bar-Shany, der mener, at partnerskabet med Immer Digital har vist, hvad der kræves for at vokse på markedet i dag.
– Ikke alene trykteknologi men også et komplet system, der omfatter en upåklagelig kvalitet, innovation, automatisering, arbejdsgang og finish. Kort sagt en velsmurt og moderne produktion.
Immer Digital er en af de få virksomheder i verden og den første i Nordeuropa, der anvender den digitale trykmaskine Indigo 20000 til at fremstille fleksible emballagematerialer med miljørigtige print, og virksomheden planlægger at installere endnu en maskine inden for den nærmeste fremtid.