Fødevarestyrelsen har offentliggjort organisationens kontrolkampagner for 2017. Her skal virksomhederne blandt andet kunne oplyse om allergener, og hvor fødevarerne kommer fra.
– Det er vigtigt, at restauranter og spisesteder har fokus på Fødevarestyrelsens kontrolkampagner, da det er disse kontroller, hvor kontrollanterne retter blikket mod særlige områder. Lever man ikke op til gældende regler, kan det føre til indskærpelser, bøder og få konsekvenser for smileyrapporten, siger Tine Skriver, der er fødevarechef i HORESTA.
Fødevarestyrelsen sætter f.eks. fokus på:
– Håndtering af buffet i weekender
– Sporbarhed
– Oplysning om allergener
Håndtering af buffet i weekender
Frem til den 31.august vil Fødevarestyrelsen løbende have fokus på restauranter og cafeer i weekender, hvor fødevareaktiviteterne typisk udvides. Har virksomhederne styr på den generelle buffethåndtering og er der tilstrækkelig kapacitet til at håndtere spidsbelastningsperioder i weekender?
Det betyder blandt andet, at der vil kontrolleres restauranternes skriftlige procedurer i forbindelse med buffethåndtering i forhold til følgende punkter:
-Produktionsflow og kapacitet i produktionskøkken samt generel håndtering af buffet
-Styring af selvbetjening af appelsinpresning, skæring af pålæg, udskæring af brød m.v.
-Tid- og temperaturstyring af buffet
-Genanvendelse af fødevarer fra buffet
-Personlig hygiejne, herunder håndvask
Sporbarhed
Kan forbrugeren være sikker på hvor maden kommer fra? Frem til 30.september vil der være løbende fokus på fødevaresikkerhed og oplysningernes pålidelighed. Fødevarestyrelsen understreger, at sporbarhed af madvarer er vigtig, så der ikke sker nogen markedsføring af ulovlige madvarer, og at virksomheden hurtigt kan trække de ulovlige madvarer tilbage. Dermed har forbrugeren større sikkerhed ved køb af madvarer.
Formålet med kampagnen fra Fødevarestyrelsen er, at udbrede kendskabet til sporbarhedsreglerne, da dette kan hjælpe virksomhederne til at få afdækket nogle udfordringer inden for erhvervet.
Oplysning om allergener
Mellem maj og august vil Fødevarestyrelsen sætte fokus på restauranternes arbejde med allergener. I restauranter skal personalet nu kunne oplyse omkring mulige allergener i dagens ret, og hos andre butikker med madvarer skal personalet kunne oplyse om mulige allergener i deres produkter.
Fokus vil komme til udtryk gennem en række kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen for at se, om virksomhederne lever op til kravene.