En hastigt voksende del af tankstationernes omsætning kommer fra salget af det såkaldte convenience-food, skriver Berlingske Business. Hos Statoil og Shell er det de sunde, friske, tilberedte fødevarer, som sælger bedst. I løbet af de seneste par år er traditionelle nødkøb løbende blevet fjernet fra hylderne for at gøre plads til frisksmurte sandwich, friskbagt grovbrød og frugt.
Både Q8 og Statoil er en del af fuldkornspartnerskabet, ligesom mange andre virksomheder, detailhandlere og sundhedsorganisationer. Det er ifølge Lise Walbom, chefkonsulent hos DI fødevarer, også med til at skubbe convenience-bølgen og gøre den sundere. På baggrund af tidligere undersøgelser vurderer hun, at der bliver solgt for mere end en halv mia. kroner af det, vi kalder sund convenience årligt.
– En detailhandel, som satser fuldstændigt på convenience-food, er COOP med deres C-butik på Falkonér Allé. De har haft store ambitioner med convenience-konceptet, men danskerne har ikke rigtigt taget det til sig, siger Lise Walbom.