LIDL annoncerede fornylig et stop med salg af plastposer.
– Vi gør det, fordi vi arbejder med forskellige CSR-tiltag, og miljø er et af de essentielle områder, sagde CSR-ansvarlig i LIDL Danmark, Tina Kaysen i den forbindelse. Men vil LIDL virkelig miljøet det bedste, så er det en forkert beslutning. Talrige undersøgelser peger nemlig på, at plastposen er klart bedre end sine alternativer. Særligt når vi sammenligner med poser af papir, der i langt de fleste tilfælde vil blive det, forbrugeren vælger.
Det er budskabet fra Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien i et debatindlæg i LevnedsmiddelBladet.
Hun skriver bl.a. indlæget, at der går dobbelt så meget CO2 til produktionen af en papirpose som til en pose magen til den, LIDL nu ikke længere vil tilbyde sine kunder, og at en plastikpose vil altså som udgangspunktet belaste miljøet mindre end en papirpose i langt de fleste tilfælde.
Samtidig påpeger skribenten, at papirposer ikke kan genbruges og heller ikke fungerer som skraldepose.
– Vil LIDL virkelig gerne have en endnu grønnere profil, end de konventionelle plastposer kan tilbyde, så er der langt bedre veje at gå end papirposerne, konkluderer Christina Busk, der giver en række ideer fra sig i LevnedsmiddelBladet.