Onsdag slår messecentret i Malmø dørene op til Nordic Organic Food Fair, der som tidligere år giver et godt indblik i hvilke økologiske produkter, de skandinaviske forbrugere kan se frem tid de kommende år.
Nordic Organic Food Fair vender tilbage til MalmöMässan den 13. og 14. november med præsentationer af mange hundrede certificerede økologiske produkter fra hele verden. De nordiske forbrugere er storaftagere af økologi. Alene i Sverige voksede markedet for økologiske fødevarer med over 1 milliard svenske kroner til 28,8 milliarder sidste år. I Danmark viser undersøgelser, at det økologiske salg i detailhandlen steg med 14 procent i 2018, og at mere end halvdelen af danskerne køber økologisk mad hver eneste uge.
Resultaterne sætter sit præg på Nordic Organic Food Fair , der afholdes sideløbende med Eco Life Scandinavia. Messen samler tusindvis af indkøbere fra blandt andet detailhandlen, foodservice og offentlige køkkener, der leder efter den næste bølge af økologisk bagværk, køle-/frostvarer, konfekture, snacks, te, kaffe, købmandsvarer, delikatesser og specialfødevarer.
– Det er meget inspirerende at besøge Nordic Organic Food Fair. Jeg vidste jo godt, at der var mange forskellige økologiske og certificerede produkter derude, men efter at have besøgt messen, må jeg erkende, at udbuddet overstiger, hvad jeg havde forestillet mig. Det understreger, at det er muligt at bidrage til en bedre planet og samtidig lave en god forretning, siger Cecilia Hornö Eriksen, der er kvalitetsudvikler ved Coop i Sverige.
Skandinaviens lokale innovation
Den skærpede interesse for at “købe lokale varer” i bæredygtighedens navn, gælder ikke mindst inden for de økologiske produkter. Arrangørerne af messen i Malmø vil gerne gøre det lettere for de besøgende, der leder efter nye brands fra de nære markeder, og har derfor flere fælles pavilloner fra både Finland, Sverige og Denmark med talrige tilbud fra de nordiske producenter.
– Nordic Organic Food Fair er én af de begivenheder, som vi ikke må gå glip af, fortæller Organic Denmarks internationale markedsdirektør Pernille Bundgård.
Hun tilføjer, at Organic Denmark-pavillonen på årets messe i Malmø vil byde på et udvalg af økologiske produkter såsom friske, kolde juice, veganske “kødlignende” produkter, økologisk babymad og meget mere. Danmark har det højeste niveau af madsikkerhedsreguleringer i Europa, og det unikke statscertificerede Ø-mærke har været meget vigtigt for den udbredte succes af økologiske danske fødevarer.
– Denne statskontrollerede certificering garanterer, at danske produkter er sikre, innovative og af de højeste økologiske standarder – fra gård til gaffel – sammenlignet med resten af verden, fastslår Pernille Bundgaard.
Økologi fra hele verden
Der er dog meget andet end lokale udstillere på messen i Malmø. Indkøberne kan også få en smagsprøve på, hvad verden har at byde på ved at besøge messens udvalg af regionale og internationale pavilloner, der omfatter brands fra blandt andet Grækenland, Spanien, Østrig, Sydkorea, Italien, Estland, Portugal, Letland og Polen.
Udover de mange internationale firmaer, der vender tilbage til messen i 2019, er der mange nye økologiske leverandører at finde på Nordic Organic Food Fair. En komplet udstillerliste og flere oplysninger om messen kan findes på http://www.nordicorganicexpo.com.
Fremtiden for økologi debatteres
På det såkaldte Organic Theatre præsenteres talrige økologiske innovationer og scenen giver også en unik mulighed for at høre forudsigelser og virksomhedsstrategier og få gode råd fra nogle af de største navne inden for den økologiske branche.
Blandt de emner, der vil blive debatteret, kan nævnes global bæredygtig udvikling, madspild, økologiske politikker, emballage, dyrevelfærd, forbrugermønstre, fødevareoprindelse og tilberedning samt grønne høstmetoder.
Blandt de mange talere kan nævnes Tomi Sirén fra Arla Finland, Johannes Cullberg fra Paradiset, Iveta Kovicova fra Ecovia Intelligence, Jim Manson fra Natural Products Global, Mie Nordly fra Dansk Vegetar Forening og Daniel Tadic fra Holland & Barret.
Natural Products Globals redaktør Jim Manson har deltaget på Nordic Organic Food Fair siden starten og fremhæver messen som et meget engageret og velinformeret miljø:
– Skandinavien har et meget markant økologisk udbud, og messen i Malmø giver en unik mulighed for at møde de folk, der står bag de mange produkterne og varemærker.
Gratis tilmelding på nettet
Nordic Organic Food Fair og Eco Life Scandinavia afholdes onsdag den 13 og torsdag den 14. november. Der er gratis adgang for branchefolk ved tilmelding via http://www.ecolifeshow.com eller http://www.nordicorganicfoodfair.com med koden PR123.