”Made in Denmark” er et stort kvalitetsstempel ude i verden og særligt syd for grænsen, hvor betegnelsen ofte borger for kvalitet i tyskernes ører. I de næste par uger kan de nordtyske forbrugere helt ekstraordinært hive økologiske danske varer som nøddebarer, ost, læskedrikke og kaffe ned i kurven, når de handler i Edeka Niemerszein de næste par uger. Den eksklusive supermarkedskæde i Hamborg kører et pilot-tiltag, hvor otte danske fødevareproducenter tester deres produkter på de tyske forbrugere. Målet er at banke døren ind til det lukrative tyske marked.
Bag tiltaget står Syddansk Fødevareklynge, Food Network og Bio Aus Dänemark, og blandt de otte særligt udvalgte danske fødevarevirksomheder er navne som Naturmælk, Zozozial Coffee og RawBite.
– Tests som denne er en effektiv måde at få prøvet markedet af, og hvor du fx kan tage hjem og få lavet de produktjusteringer, der skal til, inden man går full scale på markedet i Tyskland. Det er en unik mulighed, at vi kan tage en hel buket af producenter med til en attraktiv kæde som Edeka Niemerszein, i stedet for at producenterne skal entrere enkeltvis. Forhåbentlig kan det åbne døren til resten af kæden, afhængig af, hvordan de næste ugers test går,” siger Andreas Cæsar Møller Jensen, projektleder fra Syddansk Fødevareklynge.
Hos Naturmælk i Tinglev i Sønderjylland er de begejstrede for indsalgs-testen på det tyske marked.
– Syddansk Fødevareklynges indsalgs-test giver os en læring og viden, som vi kan anvende internt. At det tyske marked er attraktivt som eksportmarked er naturligvis ikke en hemmelighed. Selvom det er et nærmarked, er det fyldt med udfordringer i form af certificeringskrav, prissætningsstruktur og så videre, så der har vi brug for en løftestang”, siger Nelly Frees Riggelsen, marketingchef i Naturmælk.
Bag tiltaget ligger et stort forarbejde af bl.a. Syddansk Fødevareklynge, der undersøger, hvorvidt de tyske forbrugere har interesse i de danske specialprodukter, og hvor parate de danske virksomheder er til at tage springet. Tidligere haft Syddansk Fødevareklynge fx haft succes med at få producenter i den økologiske supermarkedskæde Basic i München.