Både i Danmark og på eksportmarkederne vil flere og flere forbrugere have fødevarer uden tilsat sukker. Det mærker man hos den århusianske virksomhed Easis, som deltog på Europas største fagmesse for slik, kager og snacks, ISM i Köln.
– Siden ISM åbnede, har vi fået kontakt til flere hundrede nye potentielle kunder. Så jeg er sikker på, at vi vil fortsætte den gode kurve fra sidste år, hvor vores eksport kom op i indeks 157 i forhold til året før, fortæller direktør Thomas Møberg.
Easis deltog også med succes på ISM i 2017, og Thomas Møberg kan konstatere, at der i år er flere konkurrenter med ‘no addded sugar’ produkter på messens stande.
– Men det er fint nok. Dermed har vi også fået flere kolleger. Det er med til at løfte ‘no added sugar’ kategorien op i et højere leje, siger han.
Størst interesse var der for is, barer, chips og morgenmadsprodukter, men også forskellige sødemidler, som virksomheden sælger i ren form, er der god efterspørgsel på.
Dansk fællesstand på ISM
Sammen med otte andre virksomheder deltog Easis på ISM gennem en dansk fællesstand arrangeret i et samarbejde mellem Dansk Industri og netværket Bio Aus Dänemark.
Også netværkets administrator Malene Aaris, som var med på ISM for 10. gang, har lagt mærke til ‘no added sugar’ trenden.
– Det er meget tydeligt her på messen, at der kommer flere af de produkter, siger hun og påpeger, at der ikke er tale om sukkerfri produkter, men om produkter uden tilsat sukker. For eksempel er mange barrer i kategorien lavet på basis af dadler, som fra naturens hånd indeholder en del sukker, fortæller hun.