Dansk Supermarked Group opnåede i 2017 vækst på tværs af kæder og lande. Det første årsregnskab siden Salling Fondenes tilbagekøb af virksomheden viser stigende omsætning og indtjening. En udvikling, som førte til den hidtil højeste markedsandel i Danmark.
Den samlede omsætning steg i 2017 med 906 mio. kr. til 58,8 mia. kr. med et EBIT på 2,472 mia. kr. mod 2,164 kr. året før, mens EBITDA endte på 3,006 mia. kr. Korrigeret for ekstraordinære poster blev EBIT 2,134 mia. kr. i 2017 mod 2,100 mia. kr. i 2016, mens det korrigerede EBITDA blev 3,166 mia. kr. mod 3,006 mia. kr. året før.
Samlet blev der investeret 1,454 mia. kr. i butikker og IT; en stigning på 215 mio. kr. i forhold til 2016. I tillæg hertil købte Dansk Supermarked Group 80% af aktierne i den nordjyske virksomhed Skagenfood A/S, der har en stærk position inden for måltidskasser.
Adm. direktør Per Bank udtrykker tilfredshed med resultatet for 2017 og den øgede omsætningen både i udlandet og herhjemme.
– Hertil havde Netto Danmark sit stærkeste år nogensinde, samtidig med at vores indtjening blev forbedret. I tillæg gennemførte vi en række strategiske projekter, som understøtter virksomhedens langsigtede udvikling, udtaler han i forbindelse med regnskabet. Han tilføjer, at resultatet giver øget mulighed for at investere i fremtiden via moderniserede butikker, bedre indkøbsoplevelser og kvalitetsvarer til konkurrencedygtige priser samtidig med lanceringen af nye, innovative tiltag online og i de fysiske butikker.
I bemærkningerne til regnskabet fremgår det, at der er sidste år foretaget nedskrivninger på enkelte butikker og IT-investeringer samt goodwill på Wupti grundet et stærkt konkurrencepræget elektronikmarked. Blandt ekstraordinære poster nævnes tillige salget af Næstved Storcenter samt hensættelser i forbindelse med de Kiwi-butikker, der blev overtaget fra Dagrofa.