På under et år er dansk plantefars rykket ind i køledisken i supermarkeder i Sverige, Tyskland, England, Østrig, Schweiz, Irland, Australien samt New Zealand, og der er indgået aftale med tre øvrige lande. Næste mål er USA.
– Jeg forventer, at plantefars har taget 10 pct. af markedet for hakket oksekød inden for en treårig periode på vores hovedmarkeder. En madrevolution raser globalt, og vi har de grønne fødevarer, som forbrugerne efterspørger. Det er baggrunden for, at vi oplever en enorm interesse for at få vores plantefars i køledisken, som nu er på otte markeder og snart 11, siger Henrik Lund, direktør i Naturli Foods, der i januar i år præsenterede danskerne for den 100% plantebaserede fars, som den første af sin slags på verdensplan.
Plantefarsen blev revet væk, og forventningen er nu, at salget i Danmark i 2018 kommer til at ligge tæt på 800 tons plantefars.
Da Naturli’ Foods introducerede Hakket i butikkerne i Salling Group (Føtex, Netto og Bilka) var forventningen at tage tre pct. af markedet for hakket oksekød inden for 3 år. Allerede mindre end et år efter nærmer det sig, at Naturli’ har taget en andel på 5 pct. af salget af hakket oksekød i Salling Groups butikker.
USA er et strategisk vigtigt marked
– Plantefarsen fik en flyvende start i Danmark og er nu blevet en fast del af manges aftensmad. Vi fik en modtagelse hos kæder og forbrugere, som man kun tør drømme om, og interessen er bare vokset og vokset globalt. Vi har lavet aftaler i Holland, Spanien og Singapore, og USA er vores næste mål. USA – Home of the burger – er et strategisk vigtigt marked og et klart billede på, at plantebaserede fødevarer i rigtig god kvalitet bare kommer til at vokse og vokse, siger Henrik Lund.
Naturli’ Foods har på et år oplevet en stigning i eksporten på 700 pct. og deltager i marts 2019 på en stor fødevaremesse i USA (Expo West LA) og ved fra andre internationale messer, at interessen fra amerikanske kæder er stor med hensyn til at blive forhandler af plantefarsen. Det handler ikke om, hvorvidt der er interesse, men om at finde den eller de kæder, som bedst kan præsentere produktet for amerikanerne.
Produktudvikling dag og nat
Siden årsskiftet er der kommet to nye varianter af plantefarsen til i Naturli’ familien. En økologisk variant baseret på kikærter og en variant lavet på baggrund af primært danske ærter.
– Vi udvikler hele tiden og ved, at det er vigtigt ikke at falde i søvn ’på ærten’. Vi får rigtig mange henvendelser fra detailkæder i udlandet, som gerne vil føre vores plantefars. Vores store og vigtige opgave er at udvælge en tung partner i de enkelte lande, som tilbyder den rigtige placering og back up, så plantefarsen kommer ud til forbrugerne i stor skala, siger Henrik Lund.
Optimismen for de plantebaserede produkter bygger han på den efterhånden store stak af analyser, som viser, at kødforbruget falder i mange lande, mens de plantebaserede fødevarer vinder frem.
Han nævner, at mere end hvert fjerde aftensmåltid i Storbritannien nu enten vegetarisk eller vegansk, og at befolkningen nu kun spiser halvdelen af det oksekød og kalvekød, som de gjorde tilbage i 1975.
Det bæredygtige budskab
– Budskabet om, at vi hver især gør noget godt for naturen, når vi skifter kød ud med planter, har forbrugerne taget til sig. De laver en kovending, fordi klimaaftrykket ved kødproduktion er langt større end ved plantebaserede fødevarer. Og forbrugernes interesse afspejles nu også i salget til de professionelle køkkener, hvor vi også mærker en stor efterspørgsel på meget et stort marked, siger Henrik Lund, som også henviser til debatten i Danmark om indførelsen af vegetariske retter i de offentlige køkkener.
Han ser plantefarsen og det veganske smørbare produkt som et godt bevis på, at vi i Danmark kan gøre en stor forskel i at præge den fødevaremæssige dagsorden internationalt, når vi virkelig er innovative.
– Vi udvikler vores nye produkter i Danmark, og det er også her, vi producerer til hele verden. Danmark er et land, som består af meget mere end frikadeller. Hvis det står til Naturli’ Foods, så skal vi selvfølgelig være kendt i hele verden for klimadellen, som er 100 pct. plantebaseret, siger Henrik Lund.