Hos Himmerlandskød er nøgleordene 100 procent dansk og 100 procent nærvær, og den filosofi giver hele Himmerland et kvalitetsstempel
Når de mange dygtige kødproducenter skal kæmpe om kundernes gunst, er der mange nøgleord og værdier, som påvirker både produktion og markedsføring. Geografi, dyrevelfærd, pris og kvalitet er alle vigtige forhold – nogle mere end andre – når restauratøren skal vælge, hvilket kød der skal på menukortet. Når mange producenter fremhæver den geografiske oprindelse af produktet, giver det god mening af flere årsager: Gæsten vil gerne vide, hvor bøffen stammer fra, og hvis man samtidig kan fortælle den gode oprindelseshistorie, skaber det merværdi for kunden. Men derudover kan promoveringen af den geografiske oprindelse være med til at fremhæve en hel region, som højner genkendelighed, når produktet, som for eksempel Himmerlandskøds kalvekød, er af en konstant høj og ensartet kvalitet, kan det bidrage til at give navnet et kvalitetsstempel, som er guld værd.
100 procent dansk kød
Hos Himmerlandskød hæger man om sit gode navn, som i dag er synonymt med godt dansk kød, hvilket naturligvis er glædeligt for virksomhedens administrerende direktør og ejer, Lars Andersen.
– Vi oplever en større og større interesse for vores kød, og når vi kan se, at andre fremhæver vores navn, når de sælger retter med vores kød, må vores navn have en værdi.
Det er en strategi om ærlighed, der har været med til at føre Himmerlandskød frem til der, hvor de er i dag. Kødet skal være dansk og af en høj kvalitet, og kunderne får altid, hvad de har bestilt. Blandt virksomhedens kerneværdier er ønsket om at støtte op om dansk landbrug og danske arbejdspladser.
– Vi har fra starten holdt os til de danske dyr og holdt os fra import af kød. Vi ønsker ikke at konkurrere på prisen, men på kvalitet og service – derfor har vi valgt kun at bruge danske dyr, forklarer Lars Andersen, som fremhæver den danske veterinære lovgivning, som sikrer, at alle danske dyr bliver behandlet ordentligt, som er en af årsagerne til, at dansk kød er af høj kvalitet.
Støt det danske landbrug og de danske arbejdspladser
I dag slagtes der cirka 100.000 dyr årligt på Himmerlandskøds tre slagterier, og der opskæres 300 tons pr. uge på deres to opskæringsanlæg. Hovedparten af kødet bliver afsat til det danske marked, hvor der er stor efterspørgsel på dansk kød. Der produceres meget kød i Danmark, og kunderne er forkælede, idet der er flere kvalitetsprodukter at vælge imellem. Hvis man spørger Lars Andersen, hvorfor deres kunder vælger, og potentielle kunder bør vælge, Himmerlandskød, er svaret:
– Vi vælger de rette dyr til de rette produkter, så man får en god kvalitet og sikrer, at det er dansk landbrug og danske arbejdspladser, man støtter. Når kunderne vælger kød fra Himmerlandskød, får de et produkt, der er produceret under den høje danske standard.
Populære danske kalve
Blandt deres produkter finder man for eksempel Himmerlands Kalven, som frit illustrerer Himmerlandskøds fokus på kvalitet og gennemskuelighed. Kalven slagtes, inden den fylder 12 måneder og har på det tidspunkt opnået en slagtevægt i omegnen af 220-230 kilo. Kalven er vokset op med råmælk, er sikret fri adgang til frisk vand i tilstrækkelige mængder og fodret med gode og sunde fodermidler som eksempelvis halm, hø, majs, græs, korn eller soya. Målet er at tilbyde et produkt, der giver en god smagsoplevelse, og Lars Andersen fortæller, at den gode smagsoplevelse følger med, når dyret er behandlet ordentligt. Derfor bliver der fra landmandens side lagt vægt på høj dyrevelfærd, høje veterinære krav og minimal transporttid. Derfor sikrer egenkontrollen en total sporbarhed direkte fra dyret hos landmanden, til den enkelte opskæring ligger klar hos kunden. Resultatet er et ensartet og mørt produkt, hvilket er to vigtige parametre hos Himmerlandskød.
– Når folk køber en kasse culotter fra en Himmerlands Kalv, er alle stykkerne nogenlunde lige store, hvilket gør, at forbrugerne altid ved, hvad de kan forvente. Det er vigtigt, at produktstørrelserne ikke varierer.
Foruden Himmerlands Kalven har de også krydsningskalve, som du kan læse mere om i opslaget på side 18 i Food&Drink nummer fire. Krydsningskalven sikrer landbruget en større bæredygtighed, og at vi har fået nedbragt eksporten af danske spædekalve.
– Jeg synes, det er bedst at beholde så mange dyr herhjemme som muligt, og at kalvene får lov til at blive fedet op frem for at blive aflivet efter fødslen. Det vigtigste for Lars Andersen og Himmerlandskød er altså, at dyrene har det godt, at vi fastholder produktion af gode danske kreaturer, og at kunderne får det bedst mulige produkt serveret på en ærlig og gennemskuelig måde.
– Vi bestræber os på at lave de bedste produkter, og vores firma bliver drevet efter ordentlighed: ”Sig hvad du gør, og gør hvad du siger”. Og det gælder hele vejen fra jord til bord. Det handler om at kunne stole på hinanden, slutter Lars Andersen.
Læs mere om kød i Food&Drinks temanummer