Et netop offentliggjort white paper fra Food Nation viser, at den danske fødevaresektor er blandt de førende i verden, når det kommer til bæredygtighed.
Danske virksomheder klarer sig rigtig godt, og der ligger stadig et stort uudnyttet eksportpotentiale.
Danmark har opbygget et ry for at være med helt fremme, når det gælder bæredygtig fødevareproduktion og innovative løsninger indenfor hele værdikæden. I et nyt white paper fra Food Nation samles viden og cases fra den danske fødevareklynge indenfor området. Det nye white paper skal give udenlandske beslutningstagere et indblik i den danske fødevareklynge og øge kendskabet til de danske løsninger inden for bl.a. cirkulær økonomi, reducering af miljø- og klimapåvirkning i produktionskæden og fortællingen om, hvordan den danske fødevareklynge konstant har fokus på innovation af bæredygtige løsninger.
Og vi har mange gode eksempler på, at det går godt med fødevareproduktionen i Danmark takket være det stærke samarbejde i værdikæden. Lad os opliste
bare et par her:
Fødevareproduktionen er effektiviseret og vi producerer i dag tre gange så meget mad, som vi har brug for i Danmark – samtidig med at produktionen sker
med en af de laveste CO2-udledninger i Europa.
Regulering og høje standarder for fødevareproduktion har sikret, at kvalitet og sikkerhed for danske fødevarer er blandt de højeste på verdensplan. Parallelt
har danske fødevarevirksomheder skåret mærkbart ned på vand, energi og reduceret plastikaffald uden at gå på kompromis med hverken sikkerhed eller kvalitet.
De danske kompetencer og løsninger er efterspurgt globalt, og styrkerne inden for fremtidssikret fødevareproduktion på den ene side og de globale udfordringer
på fødevareområdet på den anden side, skal veksles til eksport.
Fælles dansk fortælling skal øge fødevareeksporten
White paperet om sustainability er det femte i rækken fra Food Nation, der dækker den danske fødevareklynges styrkepositioner indenfor kvalitet & fødevaresikkerhed, bæredygtighed, økologi, gastronomi og samarbejde.
White papers er et af de værktøjer fra Food Nation, der er med til at skabe en samlet dansk fortælling, der kan understøtte danske virksomheder, når de skal
udover landets grænser og brande danske fødevarer og løsninger.
– Vores white papers vil give et samlet billede af særlige kompetencer i hele den danske fødevareværdikæde. Det er med til at styrke den fælles, danske fortælling
internationalt, og danske virksomheder kan tage det med i rygsækken i forbindelse med deres eksportarbejde, fortæller Lise Walbom, CEO i Food Nation.
Link til white paper om sustainability