– Forbrugere, der går efter de særlige fødevarer fra mindre danske producenter, kan i fremtiden sikre udvalget på en ny måde, lyder det fra dagligvaregruppen Coop, som har valgt at lave en ordning, hvor organisationens 1,7 millioner medlemmer kan være med til at støtte fødevareproducenter via crowdfunding. Metoden er også kendt som netværksfinansiering og går ud på at indsamle store og små bidrag fra en gruppe bidragydere – typisk via en platform på nettet.
En finansieringsmetode som er helt på linje med Coops historie, mener medlemsdirektør, Jeff Salter.
– Det moderne begreb deleøkonomi er i virkeligheden det grundlag, som vi blev skabt på for 150 år siden. Nemlig med andelsbevægelsens brugsforeninger, hvor forretningerne er ejet af forbrugerne. Man kan kalde Coop Crowdfunding for Andelsbevægelsen 2.0, siger han i en pressemeddelelse.
Konkret vil Coop-medlemmer kunne crowdfunde på to måder. Dels at udlåne penge – fra 1000 kroner og op – til fødevareproducenter. Her vil man få en nærmere fastsat rente. Dels ved at støtte for eksempel helt små iværksættere – fra 100 kroner og op – mod at få fordele i form af for eksempel første vareprøver eller besøg hos producenten.
Coop har indgået aftale med Lendino, der er Danmarks største crowdfunding-platform til erhvervslån, som skal drive it-løsningen for Coop. De første projekter, der kan ydes lån eller støtte til, er allerede oprettet på crowdfunding.coop.dk.
Her kan man bandt andet møde Gum by Hviid, der producerer naturligt tyggegummi på Bornholm, Fejø Frugt, som gerne vil dyrke flere økologiske æbler og Smagspaletten, der bager brød uden gluten i Hadsund.
Forbrugerråd: Invester kun småbeløb
Forbrugerrådet Tænk anbefaler forbrugerne, at de kun investerer små beløb i den nye ordning.
– Vi synes, det er et spændende initiativ, der giver nye muligheder for forbrugerne. Hvis man synes, man støtter en god sag, og hvis man er parat til at tabe pengene, så ser vi ikke noget i vejen for, at man investerer nogle småbeløb, siger Troels Holmberg, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.
Coop vil med ordningen give sine 1,7 millioner medlemmer muligheden for at støtte alt fra tyggegummiproducenter på Bornholm til æbleavlere på Fejø. Det er en relativt ny investeringsmetode, der især kan bruges til at støtte små og nye producenter, der ikke har så meget på kistebunden.
Men netop derfor skal forbrugerne også være opmærksomme på risiciene.
– Det er lidt som at købe en aktie, en obligation eller et investeringsbevis. Men forskellen er, at du ikke opnår den samme risikospredning eller samme sikkerhed, som der er forbundet med at købe et børshandlet værdipapir, siger Troels Holmberg.
Han mener derfor, at man skal se det som en støtteordning.
– Jeg synes ikke, man skal se det som en ren investering. Man skal gøre det, hvis man gerne vil støtte en god sag, siger han.