Med en ny, mere kundefokuseret måde at drive sine butikker på, tager Coop nu fat på 3. del af den strategi, der blev indledt i 2015 med lancering af et madmanifest, og som i år omfatter et nyt program for de 1,6 million medlemmer. Målet er, at kunderne skal opleve, at butikkerne i højere grad lever op til de lokale behov, og at der derfor er større forskelle i det udvalg af varer, man kan få. Og at kommunikationen i højere grad er målrettet, tilpasset den enkelte, skriver Coop i en pressemeddelelse, der beskriver den ny organisation, som medarbejderne i Coop i dag er blevet præsenteret for.
”Vi ønsker et mere enkelt, et mere nært og et mere digitalt Coop, fordi vi mener, at kundernes fremtidige behov er, at de vil behandles mere individuelt,” siger adm. direktør Peter Høgsted. Det betyder, at de tre kæder Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen skal arbejde tættere sammen, end de hidtil har gjort under en fælles ledelse med koncerndirektør Gregers Wedell-Wedellsborg i toppen.
Han får en ledergruppe bestående af: Kenneth Pedersen, nuværende kædedirektør for SuperBrugsen, der bliver detail-direktør, af Pia Niemann, der bliver marketingdirektør, HR-direktør Claus Ljungdahl, der kommer fra et job som varehuschef i Kvickly samt økonomidirektør Morten Kok. Desuden indgår Kategoridirektør Michael Christensen i gruppen.
Til at sikre et mere nært Coop med fokus på lokale tilpasninger i de enkelte kæder er udpeget en formatdirektør for henholdsvis Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen.
Som formatdirektør for Kvickly er udnævnt Allan Kristoffersen, 41, der tiltræder 19. september. Han kommer fra jobbet som kædedirektør for Spar, Min Købmand og Let-køb. Indtil slutningen af 2015 havde han en 22 år lang karriere i Coop, de seneste år som salgsdirektør for Irma.
I SuperBrugsen er den nuværende salgsdirektør Mikkel Karlsson, udnævnt til formatdirektør.
Og i Dagli’Brugsen fortsætter den hidtidige kædedirektør Jesper K. Andersen som leder, nu med titel af formatdirektør.
Som ny direktør for Irma er udnævnt Søren Steffensen, der hidtil har været kædedirektør for Kvickly og stået i spidsen for kædens markante turn around. Stina Glavind fortsætter uændret som direktør for Fakta.
Kategoriorganisationen, der står for alt Coops indkøb af dagligvarer, bliver forstærket med kædernes sortimentsorganisationer, og skal fremover betjene alle formater kommercielt, og sikre en større enkelthed i Coops måde at arbejde på gennem hele værdikæden.
Samtidig skrues der op for investering i digitaliseringen. Konkret vil det betyde, at kommunikationen med medlemmerne kommer til at foregå via nye apps til mobiltelefonen og med nye betalingsformer i butikkerne. På sigt vil det betyde farvel til de trykte tilbudsaviser til alle og goddag til mere individuelt tilpasset kommunikation.
”Der er tale om at udvikle organisationen, så vi bedre kan leve op til forbrugernes krav i fremtiden. Vi tror på, at de ønsker butikker og varer, der ikke er ens, men er tilpasset de lokale behov. Vi tror, at de vil have mindre papir, men mere smarte løsninger til kommunikation, betaling mv. via deres smartphones. Med den nye organisation gør vi Coop klar til fremtiden, slutter Peter Høgsted.