Brødmarkedet har udviklet sig kraftigt over de seneste år, og danskernes præferencer har ændret sig. Det er i stigende grad økologi, sunde råvarer og fuldkorn, der sammen med pris er de afgørende faktorer, når købsbeslutningen skal træffes.
Forbrugerne efterspørger i stigende grad ernæringskorrekte produkter med lavt saltindhold, uden konserveringsmidler og naturligt mel uden stråforkortere samt masser af fuldkorn. Brødet må også i stigende grad gerne være økologisk, fortæller Allan Christiansen, adm. direktør i Schulstad.
– Vi har bagt og solgt økologisk brød i 12-15 år. Vi har virkelig kunnet mærke, at efterspørgslen på økologi er blevet massiv, og økologimærket er i stigende grad en afgørende faktor for, hvilket brød der bliver købt. Det stiller nye krav til os som bagere, og vi arbejder derfor konstant for at udvikle nye og bedre produkter.
– Hos Schulstad har det skred, vi har set i danskernes forbrug, haft afgørende betydning for både vores produktudvikling og markedsføring. Fx lancerede vi i 2016 brød med chiafrø, og efter kun et år sælger vi nu chiabrød for 50 mio. kr. Vi lancerer også en kampagne, som skal fremhæve den naturlighed, som altid har kendetegnet vores produkter. Vi bruger sunde og gode råvarer – aldrig konserveringsmidler eller stråforkortere. Sådan har vi altid bagt vores brød, men nu vil vi gerne råbe lidt højere om det, siger Allan Christiansen.
Samarbejde med detailhandlen
Et samarbejde mellem brødproducenterne og detailhandlen er ifølge Allan Christiansen afgørende for, at brødproducenterne kan følge med forbrugernes ønsker og krav.
– Hvis vi skal lykkedes med at sælge mere brød i butikkerne og supermarkederne, er det vigtigt, at vi samarbejder med handlen og lancerer nogle produkter med et prispunkt, der ligger tættere på fx Lagkagehuset og Emmerys. D – Min opgave er nu at overbevise detailhandlen om, at forbrugerne gerne vil give fx 25 kr. for et lækkert, økologisk brød bagt på et stort bageri, så vi fortsat kan lancere nye spændende og sunde brød med naturlige råvarer.
I Danmark bliver der hvert år solgt over 200 mio. pakker brød for en samlet værdi af over 2,5 mia. kroner. Schulstad, som er Danmarks største producent af friskbrød, øgede i 2016 omsætningen med 7,7 pct. til 893 mio. kr. Totalmarkedet er ifølge Schulstad steget med 1,6 pct. i antal stk. – fordelt på en flad udvikling for rugbrød og en vækst på 3,3 pct. for hvedebrød.