Kaffe er den højest værdsatte personalegode

Medarbejdergoder kan have positiv indflydelse på dine medarbejderes motivation og dedikation til din virksomhed. Sygefraværet falder og effektiviteten stiger, når dine medarbejdere trives og føler sig værdsat.

Så hvis du er i færd med at undersøge hvilke tiltag, der har størst effekt i forhold til at holde på medarbejdere og tiltrække nye kompetencer, får du her et overblik.

God kaffe og te giver glade medarbejdere

Danskerne stiller ikke høje krav – faktisk betyder de simple hverdagsgoder mest. Det viser en rundspørge udført blandt 2.086 personer i offentlige eller private jobs, som blev foretaget af Epinion for Deloitte i 2016.

Overraskende nok viste resultatet, at det er de simple og billigste personalegoder, der scorer højest på listen over ting, vi værdsætter mest på arbejdspladsen – nemlig kaffe og te.

Top 5 – de mest eftertragtede personalegoder 

Her får du et overblik over de fem mest eftertragtede personalegoder, som du kan lade dig inspirere af:

  1. Kaffe og te
  2. Bærbar pc, som kan anvendes i hjemmet
  3. Frugtordning
  4. Julegave
  5. Arbejdsbeklædning

Kilde: Deloittes kortlægning af personalegoder 2016.

Derfor er kaffe én af de vigtigste ingredienser på en god arbejdsplads

Af alle klassiske personalegoder på arbejdspladsen, vægter danskerne kaffen allerhøjest. Og trenden bevæger sig mod større udvalg og højere kvalitet, i takt med at kaffe gang på gang viser sig som værende sundere end hidtil troet.

I Danmark er vi et af de mest kaffedrikkende lande i hele verden. Det vil sige, at der i Danmark i gennemsnit bliver drukket fire eller fem kopper per person hver dag. Og de fleste af de kopper bliver naturligt nok indtaget, mens vi er på arbejde.

Større variation og højere kvalitet er kommet i højsædet

Der var engang, hvor man ikke gik meget op i kaffe. Den almindelige, sorte kaffe var normen, og der var ingen løftede øjenbryn, hvis det var fra koncentrat eller lignende. Men den tid er forbi, oplever Peter Falk, der er adm. direktør hos Merrild.

“Trenden går generelt mod højere kvalitetsønsker og større variation i den kaffe, der serveres på arbejdspladserne. Kaffe er noget, som mange arbejdspladser ser en fordel i at kunne tilbyde i forhold til at have velmotiverede og produktive medarbejdere” fortæller han.

Derfor er der også kommet større bevidsthed om, hvilken kaffe, der drikkes. Hvis man som virksomhed vil stå for kvalitet, skal man helst servere kvalitet.

Opmærksomhed fra ledelsesgangene
“Hvis man vil signalere kvalitet i det arbejde, man udfører, hvad enten man er en produktionsvirksomhed eller en servicevirksomhed, så har det også noget at sige, hvordan virksomheden er indrettet, maden man serverer i kantinen, kaffen man serverer i maskinerne. At man i det hele taget arbejder bevidst med, at hvis man vil stå for kvalitet udadtil, så skal man også have fokus på et vist kvalitetsniveau indadtil,” forklarer Peter Falk.

Denne signalværdi mener Peter Falk i øvrigt også, at der er stor opmærksomhed omkring på ledelsesgangene.

“Der er ledere derude, som er bevidste om, at kaffekvalitet skal hænge sammen med de standarder, man i øvrigt efterstræber og ønsker at stå for. Bæredygtighed og ansvarlighed er også kommet i højsædet. Kaffen skal også være bæredygtig – det er et andet element, der spiller en stigende rolle.”

Kaffe er en kulturkatalysator

I Danmark har arbejdspladserne også en tradition for at servere gratis kaffe. Og med den rolle, den mørke drik spiller i vores land, så tror Peter Falk også, at de nuværende trends kommer til at fortsætte, og at det store fokus på kaffen er kommet for at blive.

“Kaffe er helt grundlæggende en kulturkatalysator – det har en central rolle i vores kultur og måde at leve på, både vores privatliv og professionelle liv. Og der er jo ikke noget, der kan skabe panik på en arbejdsplads, som hvis der er nedbrud på kaffemaskinen,” siger han.