Reducering af madspild har aldrig været så langt oppe på dagsordenen blandt politikere, i detailhandlen og hos forbrugeren, som det er i øjeblikket. Madspildsappen Too Good To Go tilbyder fødevarevirksomheder en nem løsning til at komme af med overskudsproduktion af fødevarer
I Danmark har 812.000 brugere indtil videre registreret sig i app-løsningen, der hjælper forretninger med at sælge deres overskudsmad til forbrugeren – så det ender i maven og ikke i skraldespanden. Sammen med mere end 2.000 danske forretninger har brugerne reddet knap to millioner måltider siden januar 2016. Globalt er der reddet mere end fem millioner måltider i de otte europæiske lande, hvor appen er aktiv. Efterspørgslen fra forbrugerne på flere overskudsmåltider er stor, og nye kategorier i appen bydes velkommen med åbne arme. For idéen startede med et solidt grundlag som bindeled mellem bagerier, buffetrestauranter og supermarkeder og forbrugeren, men udvikler sig løbende til at omfavne en langt større vifte af forretninger med spild af varer. Kategorierne i appen tæller nu også isbutikker, blomsterhandlere, vin- og ølhandlere, sushirestauranter, fiskehandlere og smørrebrødsforretninger.
Too Good To Gos mål er nemlig at mindske spild, ligegyldigt om det er varer fra store kæder som Coop, Scandic og Q8 eller mindre lokale blomsterforretninger, bagerier og restauranter. Så hvis man har et overskud, kan det få et nyt liv gennem Too Good To Go. For selv om det ikke drejer sig om alverden, så er det en skam, at det ender i skraldespanden – og i virkeligheden smider man ikke bare god mad ud, men også muligheden for at tjene penge på varer, der i teorien har mistet sin værdi på grund af datomærkninger og efterspørgslen på de allermest friske produkter.
Grøn profit og større glæde ved maden
Too Good To Go-brugeren Susanne Madsen vandt tilbage i november 2017 en konkurrence, hvor der blev udloddet gratis måltider i en hel måned. Susanne havde aldrig brugt appen, før hun vandt og var meget glad for oplevelserne, hun havde med forretningerne, som hun reddede mad fra:
– Mange af butikkerne har været så glade, når jeg kom ned for at hente mad. De siger: “Nej, hvor er det godt, du kommer” og “Tak fordi du er med, så vi ikke skal smide det ud.” Og så svarer jeg jo: “Hvor er det dejligt, at I er med!”
Som butik at signalere, at man er med til at gøre noget ved et globalt miljøproblem, er med til at skabe en tillid fra kunderne, fordi de bliver klar over, at forretningerne bestemt ikke er ligeglade med vores fælles planet. Samtidig lærer forbrugerne gennem Too Good To Go-ordningen på ny at sætte pris på maden.
For som forbruger vil man gerne have det nybagte brød, “bedst før”-datoen må absolut ikke overskrides, og man vil helst have ølflasken med den snorlige etikette. Men man glemmer hurtigt, at der er en bager bag hvert eneste brød, en kok bag de sirligt kreerede stykker sushi, en landmand bag hver liter mælk og en brygmester bag øllen. De har alle lagt tanke, tid og kærlighed i deres produkt. Og dét skal respekteres nok til, at de overskydende og “grimme” produkter ikke smides ud, når de i stedet kan spises. Hvis en virksomhed retter opmærksomheden mod vigtigheden af at redde overskudsprodukter, så lærer forbrugeren også at værdsætte produkterne mere, fordi de er med til at give overskudsvarerne en ny chance.
Nye veje mod en verden uden madspild
Sideløbende med et spændende eventyr som bindeled for forbrugere og forretninger har Too Good To Go taget det næste skridt i kampen for en verden uden madspild. I august åbnede Too Good To Go et samlingspunkt i hjertet af Frederiksberg, som fungerer som afhentningssted for overskudsprodukter fra grossister og storproducenter, der ikke har deres egen forretning. Urtekram, Unilever og Santa Maria er allerede på listen over virksomheder, der leverer overskudsvarer. Adressen på Frederiksberg er derudover et læringsunivers, hvor man som forbruger og samarbejdspartner kan deltage i arrangementer og komme forbi til en snak om madspild.
For sandheden er, at der ryger urimeligt meget mad i skraldespanden på alle stadier af produktionen. Madspildet sker både i dyrkelse af råvarer, i produktionen af de præparerede produkter, på restauranter og derhjemme. Faktisk løber det årlige madspild op på 1,3 milliarder tons. Det er så meget, at hvis madspild var et land, ville det være den tredje største udleder af CO2 globalt – kun overgået af USA og Kina.
Og heldigvis er Too Good To Go ikke alene om at ville reducere madspild, men er godt flankeret af FN, der har sat sig et ret ambitiøst mål på madspildsfronten. FN’s Bæredygtige Udviklingsmål – også kaldet Verdensmålene – består af 17 målsætninger, hvor mål 12.3 omhandler et ønske om at reducere det globale madspild pr. indbygger med 50 procent både på forbruger- og detailniveau inden 2030.
Så det med at redde mad er langt fra en fiks idé. Vi er globalt nødt til at hjælpe hinanden med at reducere spildet markant, hvis vi vil have et sted at være i fremtiden. Så hvorfor ikke starte med at sælge dine overskudsvarer til forbrugere i stedet for at smide dem ud?
Du kan læse hvordan Too Good To Go virker i det seneste nummer af Food&Drink ved at klikke her: Food&Drink nr. 6