Debatten om bæredygtige løsninger i den danske hospitality- og turismebranche er blevet sparket i gang. Det skete med lanceringen af den ny konference Responsible Hospitality Day 2017, som BC Hospitality Group står bag
Konferencen var gratis og for alle i branchen og fik en flot modtagelse med 75 engagerede brancheaktører, men der var langt imellem de deltagende venues og hoteller, fortæller Allan Agerholm, administrerende direktør hos BC Hospitality Group (BCHG), der bl.a. ejer AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Bella Center Copenhagen:
– Bæredygtighed er noget man er sammen om. Vi har nu taget et første skridt på en vigtig fælles rejse i den danske hospitality branche, hvor vi skal blive bedre til at prioritere og finde kollektive løsninger på området. Nu er vi løbet med stafetten og ansvaret og er i gang, og Responsible Hospitality Day har fået en fantastisk flot start med opbakning fra mange nøgleinteressenter og aktører. Dagen viste med al tydelighed at flere og flere anerkender vigtigheden af at udvikle innovative og rentable bæredygtige løsninger, men vi havde gerne set langt flere konkurrerende venue- og hoteludbydere blandt deltagerne. Vi håber, at de vil tage sig tid til at deltage i den række af mindre seminarer og workshops om emnet, som vi planlægger at være værter for i løbet af det kommende år, ind til Responsible Hospitality Day banker på igen i 2018.
Bæredygtighed er ikke en døgnflue
For BCHG viser man blandt andet engagement inden for bæredygtighed ved et helt nyt samarbejde om at mindske madspild, mellem deres restaurant BARK, på Crowne Plaza Copenhagen Towers og Treatbox. Men Allan Agerholm påpeger, at man vil gå meget langt for en bæredygtig fremtid:
– Hos os er Responsible Hospitality bestemt ikke en døgnflue, men et strategisk kerneområde. Det er et højaktuelt og presserende emne for os alle, og hvilken bedre anledning til at tilskynde til fornyet fokus, øget samarbejde og videndeling omkring emnet end FNs erklærede International Year of Sustainable Tourism for Development i 2017, kan man finde? FNs 17 Sustainable Development Goals var da også ’bagtæppe’ for alle diskussionerne på dagen, og der er nok at tage fat på, slutter Allan Agerholm
Fælles rum til udveksling af bæredygtige ideer
Det dugfriske initiativ er baseret på en ambition om at gøre bæredygtighed til en endnu større prioritet i en hotel- og turismeindustri, der verden over ofte er medskyldige i ekstra forurening og overforbrug af naturresourcer. Visionen med Responsible Hospitality Day, fortæller BCHG, er at skabe et fælles rum, hvor den danske hotel-, turisme- og restaurationsbranche kan dele tanker, ideer og viden, der kan drive bæredygtige processer i branchen videre. Gennem oplæg, debatter og workshops introducerede dette års konference derfor deltager til beset-practice cases inden for bæredygtighed i både hote- og turismeindustrien og andre brancher, og det blev til præsentationer og diskussioner med bl.a. Unilever Food Solutions, Kontra Kaffe, Horesta og BCHG om bl.a. egne bæredygtige tiltag. Deltagerne skulle involvere sig aktivt på tre workshops, der denne gang fokusrede på temaerne Arbejdsplads, Forbrug og Marked. Resultatet blev en dag i bæredygtighedens tegn, der summede af engagement alt imens den bød på ny viden, nye ideer og nye perspektiver med bud på både konkrete og innovative løsninger til gavn for alle.