MLK er navnet på den seneste innovation fra Arla. Bag akronymet gemmer sig en mælkedrik, der består af økologisk minimælk, økologisk rørsukker og naturlige aromaer fra blandt andet hindbær og jordbær. I udlandet har ”flavored milk” været et produkt på hylderne i årevis, og ambitionen med den danske produktserie er at udfordre kategorien og at få fat i de danskere, der ellers ikke bryder sig om smagen af mælk.
MLK består af 99 pct. økologisk minimælk med naturlige aromaer fra karamel, hindbær og jordbær og 1 pct. økologisk rørsukker. Der er hverken tilsat kunstige sødestoffer eller farvestoffer.
– Vores klare ambition er at gå forrest i mælkekategorien ved at forny os med udgangspunkt i forbrugernes behov og ønsker. Derfor er innovation et nøgleord hos Arla, og vi arbejder løbende med, hvordan vi kan skabe nye produkter med mælken som det naturlige omdrejningspunkt, fortæller Jakob B. Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.
I udlandet er ”flavored milk” et velkendt produkt, og nu er turen så kommet til det danske marked. En del af Arlas 2020-strategi er nemlig at innovere nye mælkedrikke for at gribe de forretningsmuligheder, der ligger i at tilbyde et produkt, der indeholder alle de naturlige ingredienser og næringsstoffer vi kender fra mælken, til endnu flere.
– Vores erfaringer fra udlandet peger på, at der er et uforløst potentiale i at tænke mælk som mere end bare mælk. MLK er et eksempel på, hvordan vi ser flavored milk ind i en dansk kontekst. Økologi, naturlige aromaer og et minimum af tilsat sukker har været vores ledestjerne. Vi har samtidig hældt MLK på dåse for at gøre det let for forbrugerne at tage det med på farten – og dermed gøre det nemmere at træffe det sundere valg, når det skal gå lidt hurtigt, siger Jakob B. Knudsen.
For hver solgte dåse MLK Arla sælger, går der 10 øre til Arla Fondens MADlejr for 6. og 7. klasser.