I et år med kraftige udsving i både mælkeproduktion og mælkepriser har Arla Foods amba leveret økonomiske resultater, der ligger over målet på en række nøgletal, med et nettoresultat på 3,6 procent af omsætningen, en volumendrevet omsætningsvækst for strategiske brands på 5,2 procent og en vækst i brand-andelen til 44,5 procent.
Som følge af en periode med overforsyning af mælk, særligt i Europa, var mejeribranchen præget af lave globale mælkepriser i de første otte måneder af 2016. Den europæiske mælkeforsyning faldt derefter markant i andet halvår, hvilket gav anledning til prisstigninger.
Fra august til december 2016 kunne Arla hæve acontomælkeprisen til mælkeproducenterne fire gange i træk med næsten 30 procent i alt. Det er den hurtigste stigning i Arlas acontomælkepris nogensinde. Den positive udvikling er fortsat i de første måneder af 2017, så den samlede stigning i Arlas acontomælkepris til andelshaverne nu er over 40 procent.
“Vores strategi for 2020 har guidet forretningen i 2016, hvor vi har forsøgt at afbøde virkningerne af det ekstremt svingende marked i Europa. Vi har mere end nogensinde før fokus på at udvikle vores brands og kategorier samt geografiske markeder, og det er lykkedes os at styrke vores markedsandele i mange af vores strategiske vækstregioner uden for EU,” siger Peder Tuborgh, CEO i Arla Foods.
Omsætning påvirket af faldende globale priser
Koncernens omsætning faldt med 6,8 procent til 9,57 milliarder EUR (sammenlignet med 10,26 milliarder EUR i 2015). Det er et direkte resultat af lavere salgspriser på det globale marked som følge af de store mælkemængder i Europa i den første halvdel af 2016 samt ugunstige valutakurser.
Arla-koncernens nettoresultat for 2016 voksede med 20,7 procent til EUR 356 millioner, hvoraf Arla Foods ambas nettoandel udgør EUR 347 millioner, svarende til 3,6 procent af koncernens omsætning.
Arlaindtjeningen faldt med 8,3 procent i 2016 til 30,9 EUR-cent/kg, sammenlignet med 33,7 EUR-cent/kg i 2015. Arlaindtjeningen viser selskabets evne til at værdiforædle andelshavernes mælk i enhver tænkelig markedssituation gennem innovation, brands, effektiviserings-programmer, global vækst og andre strategiske og driftsmæssige tiltag.
Arlaindtjeningen er et centralt element i målingen af Arlas relative præstation i forhold til konkurrenterne, hvilket måles løbende via et peer group-indeks. Det foreløbige peer group-indeks for 2016 er 105. Den strategiske ambition er et peer group-indeks mellem 103 og 105 som anført i Arlas strategi, Good Growth 2020.
Stigende salg af varemærke-produkter
Til trods for at den samlede mælkeindvejning faldt i 2016, har Arla formået at flytte mere end 340 millioner kg mælk fra industrisalg til den mere lønsomme detail- og foodservice-salgskanal.
Alle Arlas strategiske brands oplevede tiltagende vækst i 2016 og leverede stigninger i den volumendrevne omsætningsvækst for strategiske brands, der defineres som omsætningsvækst knyttet til volumenvækst for strategiske varemærke-produkter ved konstante priser.
“Vores brands klarede sig godt og overgik vores samlede mål om en vækst på mellem fire og fem procent med en volumendrevet omsætningsvækst for strategiske brands på 5,2 procent, siger Peder Tuborgh.
Strategiske vækstmarkeder er godt på vej
Europa er Arlas kommercielle kernesegment og bidrog med 66 procent af koncernens omsætning i 2016 og en volumendrevet omsætningsvækst på 1,3 procent.
Arlas strategiske vækstmarkeder uden for EU opnåede den største volumendrevne omsætningsvækst til dato med 9,5 procent i 2016 – hvilket primært kan tilskrives stærke resultater i regionen Kina og Sydøstasien (med en stigning på 31,2 procent) samt Afrika syd for Sahara (med en stigning på 15,8 procent). Arla rapporterede desuden en volumendreven omsætningsvækst på 3,8 procent i regionen Mellemøsten og Nordafrika.
Forventninger til 2017
Arla forventer, at koncernens omsætning vil vokse markant i 2017 som følge af fortsat vækst i selskabets salg af varemærke-produkter samt højere globale markedspriser. Arla har et mål om at nå en nettoresultat-andel for 2017 på 2,8-3,2 procent af omsætningen som følge af selskabets fortsatte fokus på at udbetale den størst mulige andel af den løbende indtjening til sine ejere via acontomælkeprisen i årets løb.
“Vi er overbeviste om, at den forbedrede kvalitet af vores forretning samt vores Good Growth 2020-strategi giver os et gunstigt udgangspunkt og vil sikre, at vi er klar til at udnytte det fulde potentiale, i takt med at markedet udvikler sig og bliver stadig mere globalt i 2017. Vi vil se Arla indtage en endnu stærkere markedsposition som et mejeriselskab, der leverer sunde fødevarer til forbrugere og kunder over hele verden, siger Peder Tuborgh.