Et samarbejde mellem Orklas bagerileverandør, CBP, og den danske tech-virksomhed Napp skal gøre det lettere for landets bagere at reagere hurtigere på skiftende tendenser, udnytte muligheder og tilpasse deres sortiment, så det matcher forbrugernes efterspørgsel. Målet er at koble flere af CBPs kunder på fremtidens teknologi, men teknologien kan også tilpasses andre butikker og brancher.
Julekager, Halloween-spøgelser på pind, trøffelelefanter eller glutenfri bageriprodukter − i bagerbranchen går sæsonprodukter, fødevaretrends og kager båret frem af sociale medier ikke ubemærket hen. Et er dog at være opmærksom på aktuelle og omskiftelige tendenser. Noget andet er at tilpasse sit sortiment i tide, så de rette produkter er på hylderne, mens efterspørgslen er der. Denne udfordring kender man hos CBP, som er totalleverandør af ingredienser, produkter løsninger og rådgivning til den danske bagerbranche. De oplever, at landets bagere i stigende grad ønsker at være med helt fremme, når det gælder nye trends.
– Som det er i alle brancher, er det også for vores kunder nødvendigt at følge med tidens nye tendenser. I dag ser vi, at flere og flere bagerbutikker ikke kun ønsker hjælp til bestilling af varer, men i endnu højere grad rådfører sig om kampagner, materialer og nye tiltag, som de kan implementere i butikkerne med det samme. Her kan vi bringe vores ekspertise − og nu også nye digitale løsninger − ind i billedet, siger Susanne Bentsen, Marketing & Customer Business Developer, CBP.
App klæder distriktschefer bedre på
For nylig har CBP indgået samarbejde med den danske tech-virksomhed Napp, som står bag et it-værktøj af samme navn. Det henvender sig til B2B-virksomheder, som vil optimere markedsføringen ved at samle alt markedsførings- og salgsmateriale i én samlet digital løsning.
Alle CBPs distriktschefer har it-værktøjet med på kundebesøg. Med det kan de gennemgå de kommende måneders kampagner, så kunderne kan planlægge deres sortiment og kampagner på længere sigt og dermed sørge for, at ingredienser, opskrifter, POS-materialer etc. er gennemtænkt og leveret, når kunderne skal bruge det.
– Vi har en håndfuld dygtige distriktschefer, som konstant er på farten og besøger alle typer butikker. Kunderne har det til fælles, at de sælger brød og kager, men der er stor forskel på deres behov. Det stiller krav til vores distriktschefer, som skal være skarpe til at præsentere tilpassede materialer og kun tilbyde de produkter, som den enkelte bagerbutik efterspørger. Med Napp bliver vi endnu bedre og hurtigere til det, og det betyder, at vi udnytter tiden bedst for alle parter. Det skaber mere værdi for os og for vores kunder, siger Susanne Bentsen.
Bagerne skal med på den digitale rejse
For 2019 lyder målsætningen, at CBP skal udnytte mulighederne, der ligger i Napps løsning, endnu bedre. Ambitionen er at skabe et vidensunivers for bagerne ved at optimere på content, så det giver værdi for dem og sikrer et levende og dynamisk rum, hvor de kan hente inspiration og få faglige indspark.
– Vi er godt i gang, men det store potentiale ligger i at få bagerbutikkerne helt med ombord på vores digitale rejse. Den største barriere for at bruge ny teknologi er som regel manglen på tid, og i 2019 går vi derfor i tættere dialog med Napp for sammen at øge kendskabet til app-værktøjet og den værdi, det giver, slutter Susanne Bentsen.