• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice, catering og restauranter
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt, grønt og landbrug
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed og hygiejne
  • Konfekture, sukker og snacks
  • Kvalitetsstyring og certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring, økonomi og personalia
  • Mejeriprodukter
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage og pakkemaskiner
  • Politik, lovgivning og EU
  • Råvarer, halvfabrikata og ingredienser
  • Økologi

Foodservice, catering og restauranterMarkedsføring, økonomi og personaliaTop06. 12. 2018 | Kasper Mundt-Nielsen

Alchemist og Kentaur i samarbejde om ny tøjkollektion

Foodservice, catering og restauranterMarkedsføring, økonomi og personaliaTop06. 12. 2018 By Kasper Mundt-Nielsen

Rasmus Munk fra Alchemst og designer Masaaki Minimishima fra Kentuar (Foto: Michael Boesen)

Rasmus Munk er kendt som en innovativ personlighed og en kok med øje for detaljen, så da han gik sammen med arbejdstøjsproducenten Kentaur for at udvikle en ny kollektion af kokke- og tjenertøj til hans nye restaurant, blev resultatet en kollektion, som sætter nye standarder for tøj til kokke og tjenere.

Da Rasmus Munk lukkede ned for Restaurant Alchemist på Østerbro, var det ikke for stedse, men derimod for at se mod en fremtidig restaurant der går fra 125 m2 til en gastronomisk legeplads på 2000 m2 på Refshaleøen. Her kommer Rasmus Munk til at kunne udleve sine visioner, der med en holistisk tilgang til gastronomi og cuisine, skal tale til gæsternes samlede sanseapparat i et nyt og spændende univers. For at kunne fuldføre sine visioner om en fuldendt helhed, skal der være styr på samtlige detaljer, her i blandt selvfølgelig også arbejdstøjet. Det er her Kentaur kommer ind i billedet og i særdeleshed designer Masaaki Minimishima, der er født og opvokset i Japan og har en fortid i modebranchen.
– Jeg havde idéer til design og funktionalitet, til en kollektion, der skulle passe ind i helheden her på Alchemist, fortæller Rasmus Munk.
– Jeg er selv meget japansk inspireret og er tilhænger af en minimalistisk tilgang og kunstnere fra Kyoto. Så vi tog kontakt til Kentaur for at høre om de, og deres designer Masaaki Minimishima var interesseret i et samarbejde, forsætter han.

Kreativitet og detaljer
Det er der kommet ’The A Collection’ ud af. En specieldesignet kollektion til tjenere og kokke på Alchemist, som vil blive de første til at iklæde sig kollektionen når restauranten genåbner på Refshaleøen i København. For Kentaur har det været en interessant mulighed for at samarbejde med en kok, som om nogen er drevet af detaljer og innovation.
– Vi har holdt mange møder undervejs. Rasmus har mange spændende idéer og fokus på mange små detaljer, der har gjort det muligt at skabe en kollektion, der er tilpasset de krav, som Rasmus og hans team efterlyser, siger Masaaki Minimishima.
Nøgleordene i designfasen har været kreativitet, visualitet og en detaljegrad, som ikke overlader noget til tilfældighederne.
– Vi prøver at gøre mange ting anderledes her på Restaurant Alchemist. Ikke bare for at gøre det anderledes, men for at gøre det bedre. For mig er innovation noget af det mest fantastiske i verden, siger Rasmus Munk.
Der har netop været mange ting at forbedre i forhold til den traditionelle hvide bomuldskokkejakke.
– Den klassiske bomuldsjakke er meget tung og vi havde fra begyndelsen krav til, hvor tung dragten måtte være at arbejde i. Vi er jo mange timer i et køkken og kommer til at svede, så vi er meget glade for det tekstil Kentaur og Masaaki har fundet. Det er let og kroppen kan bedre ånde, og samtidig er det sikkert at arbejde i, siger Rasmus Munk.

Artiklen forsætter under billedet.

The A Collection i sin fulde pragt. (Foto: Michael Boesen)

Synlige og usynlige forbedringer
Helt fra starten, havde Rasmus Munk en idé om en minimalistisk orientalsk stil, som Masaaki Minimishima har arbejdet ud fra.
– Vi moderniserede den traditionelle kinakrave og rettede den lidt op, som en opadstående skjortekrave. Vi har lavet skjulte lommer efter Alchemist restaurantens behov, i ærmerne har vi syet nogle usynlige kiler, som øger bevægeligheden og så vi gjort op med forklædesnoren i nakken, der er forsvundet og afløst af to skjulte trykknapper på forsiden af jakken, forklarer Masaaki Minimishima om nogle af de ændringer de har lavet, fra de mere traditionelle dragter.
– Det var på et af de første møder, vi blev enige om at forklædet skulle laves, som man kan se på det endelige resultat. Stroppen er et element i kokkebranchen, der altid har frustreret. Hvorfor er der ikke nogen der har gjort noget ved det? Hvis man kunne slippe for det irritationsmoment i dagligdagen, ville det være rart og det har vi så nu gjort noget ved, siger Rasmus Munk.

En branche i konstant fornyelse
Idéen med kollektionen er at forbedre arbejdsmiljøet, samtidig med, at man skaber et design der passer ind i restaurantens helhed.
– Vi innoverer for at forbedre. Ikke bare for innovationens skyld, det giver ingen mening! Samme filosofi går igen i Alchemist. Vi laver ikke et madcirkus. Der skal være en idé med vores innovation. Hvis alt er perfekt, er der ingen grund til at forbedre det, men det er idioti bare at sige, at man ikke kan forbedre sig selv eller ens produkt. Vi oplever jo gang på gang, at restaurationsbranchen fornyer sig. Der dukker hele tiden nye køkkener op, nye retter, menuer, kulturer. Jeg tror ikke vi er færdige med at opdage nye ting, eller genopdage for den sags skyld. Hvis vi kan gøre vores ansattes dag bedre med nogle kokke- og tjenerjakker, der kan lige det, som vi har behov for, så får vi et bedre arbejdsmiljø, siger Rasmus Munk.

Den nye kollektion
Resultatet er en kollektion, som ligger langt fra den traditionelle kokkejakke, hvor flere traditionelle løsninger er afløst af andre mere praktiske og æstetiske løsninger, som f.eks. forklæde-snoren bag nakken, der er forsvundet og afløst af to skjulte trykknapper på forsiden af jakken. Tekstilet er væsentligt tyndere end normalt, så jakken falder blødt og behageligt, og er nem at ånde i. Rent stilmæssigt minder kokkejakken meget om en skjorte med kinakrave. Tjenerskjorten og kokkejakken har mange ligheder, men hvor jakken har lidt løsere 3/4-ærmer, har tjenerskjorten smalle lange ærmer, som giver den et endnu mere elegant look og tillader tjenerne at bevæge armene frit uden frygt for at ramme glas og andet, når de er omkring fyldte borde.

Tøjet skal passe til helheden
Tjenerne på den nye restaurant kan derfor også se frem til nogle nye jakker, der er designet til ikke bare at se godt ud, men også være særdeles praktiske. Det har været et bevist valg fra starten.
– Alchemist skal ikke være en restaurant hvor tjenerne går i skjorte eller habit. De skal falde ind i vores show og univers og hele denne kollektion er en del af den nye Alchemist ånd. Farvevalg og design er taget ud af alt hvad vi gør i vores nye køkkener, hvilke fliser og granit vi har valgt. Alt skal hænge sammen. Når man bliver budt velkommen, så møder man allerede den røde tråd i det nye univers i døren, siger Rasmus Munk.
Mens tjenerjakken også vil passe ind i andre restauranter og caféer, er den lavet efter Restaurant Alchemists behov.
– Hvis du arbejder på en café eller restaurant med mange borde, vil man gerne have en lomme til en blok, så du kan holde styr på dine ordrer. Men hos os har vi kun en menu, og derfor har vi ikke et behov for at skrive noget ned. Jakken er designet til præcis denne oplevelse. Derfor føler vi også, at den traditionelle hvide kokkejakke eller tjenernes habit vil skrige, at man ikke passer ind og ikke er en del af helheden. Netop helheden er hjertet af vores holistiske cousine, forklarer Rasmus Munk.

Restaurant Alchemist
Når Alchemist igen slår dørene op, er det til en gastronomisk rejse, udover det sædvanlige. Med hele 2000m2 til rådighed har Rasmus Munk og resten af holdet bag Alchemist muligheden for at tilbyde en sanselig oplevelse, som aldrig før. På en gastronomisk rejse igennem flere rum vil alle dine sanser blive pirret med mad fra deres fem køkkener, installationskunst, revolutionerende tilberedningsteknikker og en helhed, som de kalder holistisk cuisine. Nye rammer, men med samme filosofi og tilgang til mad og innovation som Restaurant Alchemist altid har stået for.

Lanceres i 2019
The A Collection sættes i produktion I 2019 og bliver således tilgængelig for andre restauranter.
– Vi har vist kollektionen frem for en række kunder og de er vilde med dem. Rasmus’ navn har klart haft en positiv effekt og vi glæder os til at lancere kollektionen, siger Masaaki Minimishima.
Rasmus Munk glæder sig også:
– Vi glæder os over, at det ser ud til at kollektionen bliver godt modtaget. Vi vil selvfølgelig gerne være de første til at bære jakkerne, det er jo os der har været med til at udvikle hele kollektionen. Men derefter skal alle da have mulighed for at prøve jakkerne. Hvis andre kokke og tjenere kan blive glade for vores ideer og detaljer, ja måske ligefrem forbedre på dem, så bliver vi meget glade og stolte, slutter Rasmus Munk.

Skrevet i: Foodservice, catering og restauranter, Markedsføring, økonomi og personalia, Top

 

Seneste nyt fra redaktionen

Økologisk yoghurt med kun to ingredienser

Økologisk yoghurt med kun to ingredienser

MejeriprodukterØkologi18. 02. 2019

Efterspørgslen på naturlige fødevarer stiger blandt danskerne. Der har fået Arla til at lancere en nye økologisk yoghurt kaldet Arla ØKO KUN, der indeholder yoghurt og 25 procent økologisk frugt og er fri for tilsat sukker og tilsætningsstoffer. Yoghurten kommer i en variant med smag fra modne

Vibocold med ny strategi der skal sikre flere kundefordele

Vibocold med ny strategi der skal sikre flere kundefordele

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice, catering og restauranterFødevaresikkerhed og hygiejne18. 02. 2019

Vibocold har igennem 2018 ændret sourcingstrategi, med sigte på, at handle direkte med de større producenter. Et eksempel er samarbejdet med Metalfrio, hvor Vibocold har fået forhandlingen i Europa af det stærke brand Caravell. Vibocold har i 2018 ændret sit indkøbsfokus og sin strategi, hvor de

Undgå lugtgener og fedt i luftkanaler

Undgå lugtgener og fedt i luftkanaler

Foodservice, catering og restauranterFødevareproduktionMiljø og sundhed15. 02. 2019

- Får du klager fra naboer over lugtgener, og arbejder du med friture i dit storkøkken med fare for fedtophobning i ventilationskanalerne, spørger John E. Larsen fra Alfa Instruments, der anbefaler at overveje de konsekvenser det kan medføre: - Ikke blot kan lugtgener kan være uhensigtsmæssig for

Scandic tilbyder jobgaranti til kokke og tjenere

Scandic tilbyder jobgaranti til kokke og tjenere

Foodservice, catering og restauranterForskning og uddannelse15. 02. 2019

Scandic vil nu tilbyde kommende kokke-, tjener- og receptionistelever jobgaranti i jagten på faglært arbejdskraft. Inden for de kommende år skal Scandic ansætte godt 700 nye medarbejdere til fire nye hoteller i København og Aarhus. Der er og kommer stor mangel på faglært arbejdskraft. Således

Arla og Bilka fortsætter indsamling af plastlåg

Arla og Bilka fortsætter indsamling af plastlåg

Detailhandel og en grosDrikkevarerEmballage og pakkemaskinerMiljø og sundhed15. 02. 2019

Siden 2015 har danskerne kunnet aflevere plastiklåg fra Arlas mælkekartoner i Bilka, så de kan genanvendes til gavn for miljøet. Nu har Arla talt plastiklågene op, og i 2018 blev der indsamlet 438.000 plastiklåg. Dermed når indsamlingen et samlet resultat på 2.460.296 plastiklåg. Og samarbejdet med

Næse på vej til fiskeriminister for nøl med østerslovgivning

Næse på vej til fiskeriminister for nøl med østerslovgivning

Politik, lovgivning og EU15. 02. 2019

Fiskeriminister Eva Kjer Hansen (V) risikerer at få en næse, fordi det har taget for lang tid med lovgivning, der skal begrænse antallet af kvoter for muslinger og østers. Det er budskabet fra Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet. - Hun skal have en næse, fordi hun har indrømmet, at arbejdet med

Coca-Cola sælger flere sukkerfri produkter

Coca-Cola sælger flere sukkerfri produkter

DrikkevarerMarkedsføring, økonomi og personalia15. 02. 2019

2018 bød på stor fremgang for Coca-Cola, der ifølge Ritzau tjente 42,5 milliarder kroner i det forløbne år. Det viser årsregnskabet fra det amerikanske selskab, der er offentliggjort torsdag. Sammenlignet med 2017 er der tale om mere end en femdobling af resultatet, men det år var belastet af en

Nestlé tjente flere penge i 2018

Nestlé tjente flere penge i 2018

DrikkevarerKonfekture, sukker og snacksMarkedsføring, økonomi og personalia15. 02. 2019

Nestlé solgte for næsten 600 milliarder kroner i 2018, viser det netop offentliggjorte regnskab for den schweiziske fødevaregigant. Et stigende salg i verdens to største økonomier, USA og Kina, og stor appetit på babymad er blandt de faktorer, der ifølge Ritzau har trukket resultaterne i vejret hos

Discountbutikkerne får flere fødevarer på hylden

Discountbutikkerne får flere fødevarer på hylden

Detailhandel og en gros14. 02. 2019

Det klassiske discount-koncept med ganske få varianter af hver enkelt fødevaretype er for alvor på retur i disse år. Blandt andet hos Lidl, der nu har fået yderligere 300 nye produktvarianter på hylderne så man nu har omkring 2.100 varer i sortimentet. - Vi ser en tendens i dagligvarebranchen på,

Fakta vil hjælpe udsatte unge i job

Fakta vil hjælpe udsatte unge i job

Aktuelt13. 02. 2019

Flere tusinde unge udsatte vil få en chance for at komme ind på arbejdsmarkedet de kommende år. Det er resultatet af et samarbejde mellem Fakta og Ungdomsskoleforeningen, som Den A.P. Møllerske Støttefond netop har bevilget 27 millioner kr. til. Det begyndte i én butik, Fakta Gladsaxe i

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Buhl & Bønsøe

    Vidensblog: Guide til infrarød måleteknologi

  • Buhl & Bønsøe

    Værd at vide om luftfugtighed i indeklimaet og måling af luftfugtighed

  • Buhl & Bønsøe

    Buhl & Bønsøe lancerer vidensblog

  • Buhl & Bønsøe

    Kurser 2019

  • Buhl & Bønsøe

    Kompakt differenstryktransmitter med mange anvendelsesmuligheder

  • Buhl & Bønsøe

    Infrarødt termometer til præcis temperaturmåling

  • FoodTech

    De bedste fødevarer og produkter hyldes på FoodTech

  • FoodTech

    FoodTech er åbnet med udstillerfremgang

  • FoodTech

    Udstillerfremgang og royalt besøg på FoodTech

  • FoodTech

    Innovation og nytænkning hædres ved International Food Contest på FoodTech

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Økologisk yoghurt med kun to ingredienser

    18.02.2019

  • Vibocold med ny strategi der skal sikre flere kundefordele

    18.02.2019

  • Undgå lugtgener og fedt i luftkanaler

    15.02.2019

  • Scandic tilbyder jobgaranti til kokke og tjenere

    15.02.2019

  • Arla og Bilka fortsætter indsamling af plastlåg

    15.02.2019

  • Næse på vej til fiskeriminister for nøl med østerslovgivning

    15.02.2019

  • Coca-Cola sælger flere sukkerfri produkter

    15.02.2019

  • Nestlé tjente flere penge i 2018

    15.02.2019

  • Discountbutikkerne får flere fødevarer på hylden

    14.02.2019

  • Fakta vil hjælpe udsatte unge i job

    13.02.2019

  • Danskerne er fortsat de største forbrugere af økologi

    13.02.2019

  • Stikdåse med dobbelttilslutning til styretavler

    13.02.2019

  • Dansk køle-fryseleverandør vil øge salget i Danmark

    13.02.2019

  • Stjerneskud over Aarhus i denne weekend

    13.02.2019

  • Fazer udvider sortiment med havrebaseret kaffedrik

    13.02.2019

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies.Acceptér Reject Læs mere om vores brug af cookies her:Brug af cookies
Cookies