FødevareBanken deler godt 37.500 måltider ud til udsatte danskere denne påske. Maden kommer fra de helligdagslukkede Netto-butikker fra hele landet, der donerer ca. 15 tons gratis mad. Overskudsmaden køres ud til godt 25 væresteder fordelt over hele Danmark af frivillige, hvor de forvandles til påskefrokoster og -hygge.
Netto har siden 2016 tømt de helligdagslukkede butikker for overskudsmad til jul og påske, altså den mad, der kan spises, men ville gå til spilde i lukkedagene, og doneret den til FødevareBanken.
– Det er en fornøjelse, at det igen i år er lykkedes at sætte fokus på at undgå det madspild, der ellers ville være i forbindelse med de helligdagslukkede Netto-butikker. Maden kommer ovenikøbet de mest udsatte danskere til gode. Det ligger helt i tråd med FødevareBankens arbejde, siger Karen-Inger Thorsen, der er adm. direktør FødevareBanken.
Til påske, er der altid lidt ekstra mad på hylderne i Netto det betyder også mere mad end ellers til FødevareBanken og deres modtagersteder. I år giver 57 påskelukkede Nettobutikker godt 15 tons mad til udsatte danskere. Maden køres ud til FødevareBankens tre lagre på Sjælland og i Jylland, hvorfra det registreres og tjekkes inden det køres ud til organisationens modtagere.
– Vi er glade for at vi kan være med til at gøre Påsken til noget særligt. Både for dem, der har mulighed for selv at skabe rammerne, og især for dem, der ikke har. Vi har støttet Påskefrokoster til udsatte siden 2016 og er glade for, den store lokale opbakning, der er til dem, siger Brian Seemann Broe, der er landedirektør ved Netto Danmark.
De mange tusinde ekstra påskemåltider til udsatte danskere denne påske, er kun mulig takket været en masse gå-på-mod og frivillighed. Det er en del af FødevareBankens frivillige, der Skærtorsdag tager arbejdstøjet på for at få maden sorteret og kørt ud. I Netto har man besluttet sig for at halvere sit madspild inden 2030 og det betyder, at alle sten vendes for at sikre sig, at den mad der købes ind også ender som måltider. Derfor har man siden 2016 samarbejdet med FødevareBanken og investeret massivt i nye tiltag både i butikkerne, i indkøb og i at finde nye måder at udnytte sin overskudsmad fra sine ferielukkede butikker til blandt andet påske, pinse og jul.
I FødevareBanken har man knap 250 frivillige der er med til at sikre, at den mad, man modtager fra blandt andet Netto, fordeles ud til de danskere, der har mest behov for den. I 2018 betød det, at frisk overskudsmad blev til godt 2.7 millioner måltider til socialt udsatte. Netto og FødevareBanken har samarbejdet siden 2016 og har udover donationer også udviklet Mad skal spises appen, der i april 2019 vandt SAPs nordiske innovationspris for bedste samfunds-app.
Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors
Påsken er lig med hygge, samvær og måske en god påskefrokost – og sådan skal det også være for dem, som ellers kan have det svært. Det mener man hos Lidl, som til dagligt har et nationalt samarbejde med Blå Kors Danmark, og som gør en ekstra indsats til påske. For anden gang donerer Lidl nemlig mad til otte af Blå Kors væresteder i påsken – en mere end sidste år. I år er det i Hobro, Kolding, Svendborg, Hjørring, Åbenrå, Ishøj, Nykøbing F og Næstved.
Blandt de donerede madvarer vil der blandt andet være frugt og grønt, kød, bake-off og forskellige tørvarer, så der er god mulighed for at trylle i værestedernes køkken.
– Vores daglige samarbejde med Lidl er med til at give vores udsatte brugere noget lækker mad, samtidig med at donationerne er med til at mindske madspild, så samarbejdet har på flere måder stor værdi hver eneste dag. Derudover er det dejligt, at der bliver gjort noget ekstra ud af det ved højtider, såsom jul og påske, så børn, familier og enlige kan mærke, at påsken er noget særligt, siger Generalsekretær i Blå Kors Danmark, Christian Bjerre.
Til dagligt afhenter Blå Kors overskudsmad fra 31 Lidl butikker, hvor der til de ekstra aktiviteter i påsken er tilknyttet otte butikker. Det nationale partnerskab med Blå Kors Danmark er en del af Lidls CSR-strategi, fortæller CCO i Lidl, Mikko Forsström:
– Vi har ambitiøse mål i Lidl, både i forhold til at mindske madspild, og når det gælder om at tage et samfundsansvar – og det nationale partnerskab med Blå Kors Danmark understøtter i høj grad begge målsætninger, siger han og fortsætter:
– Det er vigtigt for os at bidrage til at forbedre samfunds- og miljømæssige udfordringer. Det er fantastisk at kunne hjælpe andre og være med til, at de kan få en dejlig påske sammen med dem de holder af og samtidig mindske madspildet i vores butikker og på den måde være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid.